Het overstappen op duurzame, onuitputtelijke energiebronnen moet de CO2-uitstoot en de klimaatverandering zoveel mogelijk tegengaan. In het Klimaatakkoord is afgesproken dat het aandeel hernieuwbare elektriciteit in 2030 zeventig procent moet zijn. De Nederlandse overheid zet daarom vol in op het gebruik van duurzame energievormen. Elke particulier en ondernemer krijgt ermee te maken, verzekeraars daardoor ook.
Accu’s van elektrische apparaten, waaronder fietsen en auto’s, het (na)isoleren van gebouwen, het aanbrengen van zonnepanelen of aan het gebruik van waterstof in woonwijken, auto's en industrie... Mooie duurzame ontwikkelingen, die echter ook nieuwe (brand)veiligheidsvraagstukken oproepen.
Verzekeraars juichen de energietransitie toe, maar hebben zorgen over de veiligheid. Zij pleiten er daarom samen met Brandweer Nederland voor om al in de ontwikkelingsfase (brand)veiligheidsrisico’s mee te nemen. De kwantiteit van de verduurzaming lijkt het vaak te winnen van de kwaliteit, terwijl verzekeraars vinden dat dit hand in hand moet gaan.
Verzekeraars komen vaak pas als sluitstuk in beeld bij adviseurs, overheid en wetenschap. Jammer, want verzekeraars zijn natuurlijk risicodeskundigen bij uitstek. Verzekeraars helpen graag zoeken naar randvoorwaarden en oplossingsrichtingen die bijdragen aan de energietransitie én de veiligheid.
Soms gebeurt dat al, zoals bij de ontwikkeling van de Scios scope 12, een inspectiemethode voor zonnepaneleninstallaties. Ook waren verzekeraars betrokken bij het onderzoek naar de ontwikkeling van een richtlijn voor het gebruik van dompelcontainers bij het blussen van branden met elektrische voertuigen en denken verzekeraars mee bij de pilot waterstof van Stad aan 't Haringvliet.
Het is cruciaal om risico’s die uit de energietransitie voortkomen verzekerbaar te maken en te houden. Verzekeraars delen daarom kennis en kunde met de overheid, wetenschap en techniek. Verzekeraars pleiten daarbij voor meer, veiliger en uniforme standaarden en wet- en regelgeving om nieuwe (brand)risico’s te beperken.
De sector steunt de duurzaamheidstransitie:
Verzekeraars helpen klanten bij het mogelijk maken van de transitie. Denk aan ‘asbest eraf en zonnepanelen erop’, projecten met groene woningen en pilots met waterstof.
Publicaties van het Verbond
Elke vijf seconden komt er een nieuw zonnepaneel bij in Nederland. Zonnepanelen zijn in de basis veilige systemen. Maar helaas komen verzekeraars regelmatig onveilige situaties tegen. Meestal als gevolg van menselijk handelen. Lees daarom meer over de risico's van zonnepanelen en de verbetervoorstellen
Om los te komen van gas, wordt er naar nieuwe vormen van schone energie gekeken. Zo zijn er pilots met waterstof, zoals in Stad aan 't Haringvliet. Verzekeraars werken mee aan een veilige inzet van waterstof als nieuwe energiebron. Lees de brochure 'Waterstof, praktische en technische informatie voor verzekeringsprofessionals', over de risico's en mogelijkheden van waterstof.
Een lithium-ionbatterij is een lichtgewicht oplaadbare batterij of accu in elektrische fietsen, scooters, auto’s, smartphones, tablets, laptops en hooverboards. In dit type batterij zit veel meer energie dan in een penlite batterij. Het gebruik van dit soort batterijen is niet zonder risico. Ze kunnen oververhit raken en in brand vliegen. Lees wat jij kunt doen om deze batterijen en accu's veilig te gebruiken.
Ook brandgevaar van elektrische auto's in parkeergarages is een toenemende zorg. Het Bouwbesluit is nu ingericht op vluchtveiligheid en niet op brandveiligheid. Verzekeraars en Brandweer Nederland willen dat brandveiligheid het uitgangspunt wordt, om de kans op brand en schade te verkleinen.
Bij renovaties en nieuwbouw kan veel vaker worden gekozen voor brandveilige materialen. Lees hoe brand(on)veilig verschillende materialen zijn en wat het Verbond voorstelt.