Uitvaartverzekeraars hebben de laatste jaren grote stappen gezet om meer aan te sluiten bij de wensen en verwachtingen van klanten. Initiatieven richten zich onder andere op verbetering van de informatievoorziening aan de consument en intensieve samenwerking met uitvaartverzorgers.
Uitvaartverzekeringen voorzien in behoefte
Het overlijden van een naaste brengt niet alleen verdriet met zich mee, maar leidt ook tot hoge kosten. Nabestaanden betalen gemiddeld € 7.000,- voor de uitvaart. De kans bestaat dat de nabestaanden op het moment van overlijden van hun naaste niet over genoeg geld beschikken om deze kosten te kunnen dragen.
Een uitvaartverzekering neemt de financiële zorg rondom de uitvaart weg. De verzekeraar kan ook helpen bij het regelen van de uitvaart. Dat uitvaartverzekeringen voorzien in een behoefte blijkt uit het feit dat circa zeven op de tien huishoudens zo’n verzekering heeft.
Vernieuwing in de sector
De sector heeft zich de laatste jaren aangepast aan de veranderende wensen van klanten. Waar sommige uitvaartverzekeraars voorheen consumenten op eigen initiatief benaderden voor een verkoopgesprek, sluiten zij nu aan bij de informatiebehoefte van (potentiële) klanten. Niet het commerciële belang van de verzekeraar maar de vraag van de klant is daarbij het uitgangspunt.
Het Verbond heeft de rol van aanjager in dit vernieuwingsproces. Daarnaast biedt het Verbond aangesloten uitvaartverzekeraars een platform voor de uitwisseling van kennis en ervaringen om zo gezamenlijk de vernieuwing van de sector gestalte te geven.
Initiatieven
De afgelopen jaren heeft de sector onder andere op de volgende terreinen vooruitgang geboekt
Meer initiatieven van het Verbond en uitvaartverzekeraars staan in de brochure ‘Vernieuwing in de uitvaartbranche’.
Standpunten van het Verbond
Het nieuwe Europese toezichtkader Solvency II houdt naar de mening van het Verbond te weinig rekening met de langlopende verplichtingen van uitvaartverzekeraars. Onverkorte toepassing van de regels heeft een substantieel negatief effect op de solvabiliteit van uitvaartverzekeraars, zonder dat daar voordelen voor de klant tegenover staan.
De vakbekwaamheidseisen voor medewerkers van uitvaartverzekeraars sluiten volgens het Verbond onvoldoende aan bij de praktijk. De voor deze medewerkers verplichte module ‘Vermogen’ gaat niet in op de uitvaartverzekering. Daarom pleit het Verbond ervoor dat de module wordt aangepast zodat deze daadwerkelijk bijdraagt aan de vakbekwaamheid van adviseurs van uitvaartverzekeringen.
De uitvaartverzekeringsbranche heeft zich sinds de invoering van het provisieverbod (2013) aangepast aan de nieuwe situatie en met succes gezocht naar nieuwe manieren om de klant optimaal van dienst te zijn. Het provisieverbod vergroot de transparantie in de markt en is daarmee in het belang van de klant. Wel ervaren uitvaartverzekeraars knelpunten in de uitwerking. Deze komen aan de orde bij de evaluatie van het provisieverbod.