Sommige bedrijfsrisico’s zijn zo groot dat één verzekeraar ze niet alleen kan dekken. Denk aan brand- en instortingsrisico’s bij grote bouwprojecten, ongelukken bij internationaal transport of bedrijfsaansprakelijkheidsrisico’s. Deze risico’s kunnen via de coassurantiemarkt toch worden verzekerd.
Op de coassurantiemarkt worden onder leiding van verzekeringsmakelaars grote risico’s aangeboden. Veel polissen worden elk jaar op 1 januari verlengd of vernieuwd. In de aanloop naar die datum, de prolongatie (renewal) van polissen, is het druk op de markt. Vraag van bedrijven en aanbod door verzekeraars worden dan bij elkaar gebracht. En omdat de vraag vaak grote zakelijke risico’s betreft, kunnen meerdere verzekeraars intekenen op een bepaald percentage van een risico. Is er schade? Dan keren de betrokken verzekeraars de schadevergoeding naar verhouding uit. In de praktijk zijn één of twee verzekeraars leidend en het eerste aanspreekpunt voor de makelaar en de klant (het bedrijf).
Als vraag en aanbod op de coassurantiemarkt niet in balans zijn, ontstaan er soms verschuivingen. Vele jaren was er sprake van een 'zachte' markt, waarbij bedrijven gunstige voorwaarden en lagere premies wisten te bedingen ten koste van de resultaten van verzekeraars. Daardoor was er minder aandacht voor en investering in preventie. Sinds 2019 is dit beeld gaan kantelen en is er sprake van verharding van de markt, waardoor verzekeraars scherpere voorwaarden stellen, meer of betere preventiemaatregelen eisen of hogere premies vragen.
Als bedrijven het niet eens zijn met het aanbod van verzekeraars, wordt het sluiten van de verzekering moeilijker. Sommige risico’s en branches zijn moeilijker te verzekeren dan andere. We spreken dan over de mate van verzekerbaarheid. Problemen met het verzekeren van recyclingbedrijven zijn hiervan een voorbeeld.
Het Verbond van Verzekeraars heeft samen met de branchevereniging van onafhankelijke financieel adviseurs Adfiz en de Vereniging Nederlandse Assurantie Beurs (VNAB) uitgangspunten en begeleidende richtlijnen opgesteld voor het prolongatieproces 2021. De uitgangspunten en richtlijnen zijn ook afgestemd met het bestuur van de vereniging van Nederlandse Risk en Insurance Managers (NARIM).
De VNAB-richtlijnen zijn opgesteld om de verzekerbaarheid en klanttevredenheid in de zakelijke markt te bevorderen. Deze richten zich nadrukkelijk niet op de inhoud van afspraken tussen marktpartijen. De drie partijen hopen met de richtlijnen gezamenlijk het proces van prolongatie in de zakelijke (coassurantie)markt te optimaliseren en vorm te geven.
Door tijdig te beginnen met het verlengingsproces krijgen spelers op de coassurantiemarkt meer tijd om informatie uit te wisselen. Zo kunnen zij tot een adequatere verzekeringsoplossing komen en betere afspraken maken over tijdig verlengen of aanpassen van de polissen. Ook is meer focus op de lange(re) termijn relatie tussen het bedrijf (de klant dus) en de verzekeraars nodig om uitwassen te voorkomen. Dit moet uiteindelijk leiden tot betere verzekerbaarheid en klanttevredenheid in de zakelijke schademarkt.
Omdat niet alle problemen direct kunnen worden opgelost, heeft de VNAB begin 2021 de effectiviteit van de prolongatie 2021 geëvalueerd. Dit heeft geresulteerd in aangepaste gezamenlijke richtlijnen voor het prolongatieproces 2022.
Dit is zekerheid voor alle partijen in de keten (klant, makelaar en verzekeraar) op een vooraf vastgestelde datum. Er is duidelijkheid over dekking, voorwaarden en premie, die zijn vastgelegd in de verzekeringsovereenkomst. Uit de evaluatie van de prolongatie 2021 is gebleken dat marktpartijen nog niet tevreden zijn over de performance van de branche. Dit heeft geleid tot het VNAB-programma Contract Zekerheid, en daarmee ketenbreed tot een verbeterd werkproces. Dit meerjarige programma richt zich op het optimaliseren van het gezamenlijke prolongatieproces, stimuleren van verzekerbaarheid en verhogen van de klanttevredenheid. Er worden goede stappen gezet en voor de leden worden hulpmiddelen ontwikkeld, zoals: spreiding piekbelasting, gestructureerd opzeggen, werkwijze afwijzen en prolongatie dashboard. De VNAB rapporteert periodiek over de voortgang van het programma.
Het verwerken van afval loopt via een lange en complexe keten, waarbij veel kan misgaan. Onder andere de toename van brandgevaarlijke materialen, zoals lithium-ion batterijen in het afval, zorgt ervoor dat er meer branden en grotere schades ontstaan. Op initiatief van het Verbond hebben branches en bedrijven in de afvalverwerking en recycling, verzekeringsadviseurs en verzekeraars begin 2023 met elkaar gesproken over de (nieuwe) brandrisico’s in deze sector en de verzekerbaarheid ervan. Daarbij zijn afspraken gemaakt voor vervolgtrajecten.