Skip to Content

Het congres, dat een recordaantal van 800 bezoekers trok, werd dit jaar in Berlijn georganiseerd, de stad van oprichting 150 jaar geleden. Met als thema Building on 150 Years of Enabling Global Commerce werd uitgebreid teruggeblikt op de uitdagingen waar de internationale transportverzekeringsmarkt de afgelopen anderhalve eeuw mee is geconfronteerd.

Internationale crises

Die uitdagingen zijn vandaag de dag groter dan ooit. Internationale crises zorgen voor ernstige verstoringen in goederenmarkten en transportstromen. Dit gaat gepaard met grote risico’s op schade door beschadiging, verlies, bederf of vertraging. Het omvaren via Kaap de Goede Hoop kost ruim een week, flink meer brandstof en ook de zeeën daar zijn niet vrij van risico’s door piraterij en slecht weer. Transportverzekeraars spelen hier waar mogelijk op in, maar kunnen niet in alle gevallen de dekking volledig in stand houden.

Overige onderwerpen

Naast de gevolgen van geopolitieke ontwikkelingen voor transportverzekeraars was er aandacht voor meer gebruikelijke onderwerpen, zoals transportcriminaliteit,
ladingrisico’s door lithium-ion batterijen in containerschepen, duurzaamheid, containerverlies op zee en schadebeperking door gebruik van flextanks en betere instructies en werkomstandigheden voor de bemanning.
Vanzelfsprekend was er ook aandacht voor de diverse grote incidenten, zoals de aanvaring van de MV Dali met de Baltimore Bridge en diverse aanvaringen, strandingen en zinken van binnenvaartschepen door slecht weer of droogte, al dan niet aantoonbaar het gevolg van klimaatverandering.

Nederlandse bijdragen

Bij het jaarlijkse door het Verbond georganiseerde diner, voorafgaand aan het congres, waren 25 verzekeraars aanwezig. De aanwezige ‘first timers’ introduceerden zichzelf en schetsten hun carrière en expertise in de transportverzekeringsector.
Maarten van der Donk, manager Transport en fronting bij Achmea, was een van de sprekers. In zijn speech ging hij dieper in op de druk op internationale transportnetwerken door geopolitieke spanningen en handelsbarrières.

Binnenvaart

Frouwke de Vries van IVR sprak tijdens het congres over de twee belangrijke uitdagingen in de binnenvaart: brugaanvaringen en de betrouwbaarheid van waterwegen. Marieke van den Dool van Boonk van Leeuwen schetste de markt van superjachten vanuit een contractperspectief.
IUMI president Frédéric Denèfle bedankte de aftredende Anneke Kooiman van SMA/DUPI voor haar niet aflatende inzet de afgelopen vier jaar als lid van het Executive Committee. De komende twee jaar zal Anneke zich als lid van de Nominating Committee voor IUMI blijven inzetten.

IUMI 2026 Rotterdam

Over twee jaar is het Verbond gastheer van het IUMI-congres dat dan wordt gehouden in Rotterdam. De voorbereidingscommissie werkt samen met IUMI en congresorganisator TFI Lodestar aan het optuigen van het congres: passende locaties, sponsorpakketten, keynote speakers en veel aandacht voor duurzaamheid.

Meer informatie

Alle presentaties zijn beschikbaar voor de deelnemers aan het congres en de leden van het Verbond van Verzekeraars. Persberichten van de verschillende workshops zijn te vinden op de IUMI-website.