Skip to Content

1 Inzicht en expertise

Om oplossingen te vinden voor maatschappelijke vraagstukken is inzicht, expertise en innovatie nodig. Maar dat lukt niet als sectoren op hun eigen eiland blijven zitten. Samenwerken binnen (nieuwe) ecosystemen is cruciaal. Ook met partijen buiten de gebruikelijke kring. In deze focusgroep best practises en nieuwe ideeën.

Je kan op allerlei manieren samenwerken om succesvol te innoveren. Bijvoorbeeld in de vorm van fieldlabs, smart industries of orchestrated innovation. Daarin is ruimte om met stakeholders en partijen in een ecosysteem aan de slag te gaan. Voor verzekeraars biedt dat kansen om inzichten en expertise tijdig in te zetten. En om mee te denken over nieuwe risico’s en (schade)preventie. Dat is belangrijk, want zo zorgen we ervoor dat risico’s verzekerbaar worden en/of blijven, waardoor burgers en bedrijven kunnen ondernemen en groeien.

Toch zijn verzekeraars niet altijd tijdig betrokken bij innovatieprojecten. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van houtbouw en het grote total loss-risico wat daarbij komt kijken. Of bij autofabrikanten die makkelijk te demonteren auto-onderdelen introduceren. Daarbij is niet gedacht aan het gemak waarmee criminelen ermee vandoor gaan. Met een oplopende schadelast tot gevolg. Maar gelukkig zijn er ook goede voorbeelden die in deze focusgroep werden gedeeld:

Goede voorbeelden

  • Een goed voorbeeld van samenwerking in een ecosysteem is de problematiek van funderingsschade door droogte en daling van het grondwaterpeil. Het Verbond heeft dit probleem samen met Vereniging Eigen Huis, de NVB, kenniscentrum KCAF en woningbouwcorporaties succesvol geadresseerd bij de politiek.
  • Verder stimuleert het Verbond risicobewustzijn van cyberrisico’s en heeft met publieke en private partijen, zoals ministeries, het DTC, Politie, IT/security branches en MKB Nederland, tools ontwikkeld om preventie te vergroten. Naast een risicomodel zijn en worden keurmerken ontwikkeld en onderhouden. Ook vraagt het Verbond meer aandacht voor de noodzaak om incidentendata te verzamelen en delen om cyberrisico’s beter verzekerbaar te maken.
  • En zo werkt TVM Verzekeringen bijvoorbeeld samen met klanten en experts over hoe om te gaan met risico’s van duurzaam transport zoals elektrisch rijden en waterstof. De data die dat oplevert, verbetert de risico-inschatting.

Aandachtspunten en nieuwe ideeën

  • Meer inzicht krijgen in onder- en oververzekering. Bijvoorbeeld als het gaat over de overlijdensrisicoverzekering.
  • Meer inzicht krijgen in toegankelijkheid van het intermediair en in de mogelijkheden van de invoering van een financiële APK.
  • Meer inzicht krijgen in veranderende arbeidsmarkt. Bijvoorbeeld over verzuim, preventie en pensioen. Stelselwijzigingen verdienen wellicht een andere, bredere aanpak. Niet door blijven wroeten in het bestaande stelsel, maar opnieuw beginnen om de dossiers vlot te trekken.

Wil je meer weten of heb je goede ideeën? Neem dan contact op met Marko van Leeuwen, beleidsadviseur Zakelijke Markt bij het Verbond.

2 Duurzame toekomst

Verzekeraars helpen burgers, bedrijven en de overheid om te gaan met klimaatverandering en het realiseren van een duurzame toekomst. Dat doen ze door klimaat gerelateerde risico’s zoals die van overstroming te kennen, duiden en delen. Maar ook door verantwoord beleggen en het verduurzamen van verzekeringsproducten. Waar staan verzekeraars nu en wat zijn aandachtspunten?

Verzekeringen en beleggen

Als het over schadeverzekeringen gaat, is het overstromingsrisico een speerpunt van het Verbond. Het staat hoog op de politieke agenda en samen met de overheid, de wetenschap en het KNMI werkt het Verbond onder andere aan preventie en een verzekeringsoplossing voor het overstromingsrisico. Daarnaast zet het Verbond zich in om duurzaam schadeherstel de norm te maken.

Verder stimuleert het Verbond verzekeraars om duurzaam te beleggen. Dat brengt uitdagingen met zich mee, want zo ligt de focus mede door ngo’s soms meer op misstanden voorkomen dan op positieve impact maken. En geeft Solvency II te weinig ruimte voor duurzame initiatieven. Tegelijkertijd is er verschil tussen grote en kleine verzekeraars. Voor die kleinere spelers kunnen rapportagevereisten en wetgeving namelijk overweldigend zijn. De kennis is er wel, maar capaciteit ontbreekt.

Duurzaamheid: rol en inzet Verbond

Net als in de andere focusgroepen wordt ook hier opgeroepen tot meer samenwerking, want ‘op dit thema ga je elkaar niet beconcurreren’. En als het om samenwerken gaat, is het Verbond een logische partij. Zeker voor de kleinere verzekeraars. Bijvoorbeeld voor het ontwikkelen en aanbieden van formats en stakeholder- of materialiteitsanalyses. De conclusie is dat het Verbond al veel doet zoals informatie delen en het organiseren van kennisactiviteiten, maar ook een oproep om explicieter te maken wat leden er aan hebben.

Duurzaam schadeherstel en preventie norm

Tot slot zijn de deelnemers het roerend met elkaar eens dat duurzaam schadeherstel de norm moet worden. Verzekeraars doen pilots, maar deze transitie heeft tijd nodig. Zo hebben schadeherstellers hun systemen er nog niet op aangepast en focussen op inkoop van nieuwe onderdelen. Verder geven mensen vaak toch de voorkeur aan nieuwe meubels in plaats van tweedehands. En soms wordt enkel glas niet hersteld met dubbelglas, omdat dat duurder is. Maar denk ook aan het build back better-principe bij bijvoorbeeld waterschade. Dus niet op dezelfde manier herstellen, maar klimaatadaptief.

Kortom; verzekeraars hebben behoefte aan meer inzicht in wat verduurzaming op langere termijn oplevert en hoe je klanten meeneemt. Daar zien zij een rol voor het Verbond.

Wil je meer weten of heb je goede ideeën? Neem dan contact op met Marieke Beugel, beleidsadviseur Duurzaamheid bij het Verbond.

3 Klant centraal

Een verzekeraar heeft op verschillende manieren impact op mensenrechten. Bijvoorbeeld als belegger, inkoper, werkgever en als aanbieder van producten of diensten. Wat nou als je mensenrechten als uitgangspunt neemt voor je producten en diensten? A.s.r. doet dat met het Mensenrechtenbeleid en het was de kapstok van de focusgroep over ‘de klant centraal’.

Eén van de conclusies van de groep is dat de sector het idee heeft het best goed te doen. Er is bijvoorbeeld aandacht voor chronisch zieken, laaggeletterden, ouderen of mensen met een migratieachtergrond. Maar die mensen ervaren dat soms anders. Dat dwingt verzekeraars om stil te staan bij de vraag: zien we een mens of zien we een dataset en risicoanalyse? De laatste tijd worden we ons meer en meer bewust van kloven in onze samenleving. En dat zorgt voor relevante discussies.

Investeren

Bijvoorbeeld de discussie over de kosten voor het aanpassen van processen en systemen om kwetsbaren beter te bedienen. Het gaat soms namelijk om een relatief kleine groep mensen. Een oplossing daarvoor kan zijn dat voordelen of besparingen door digitalisering worden geïnvesteerd in een betere toegankelijkheid voor deze mensen.
Uit deze focusgroep blijkt ook dat er zorgen zijn over een weliswaar niet al te grote, maar groeiende groep mensen zonder inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering. Volgens de deelnemers komt dat door een gebrek aan kennis en risicoperceptie. Tegelijkertijd hebben verzekeraars moeite om hen te bereiken. Daarom is nauwere samenwerking met organisaties en groepen die wél dicht bij deze mensen staan belangrijk.

Solidariteit

Natuurlijk kwam ook solidariteit ter sprake. Maar wat is dat nou precies? Volgens Van Dale is solidariteit het bewustzijn van saamhorigheid en bereidheid om de consequenties daarvan te dragen. Er volgde een discussie over de vraag of het voor het bereiken van meer inclusiviteit nodig zou zijn dat verzekeraars minder risk based gaan werken. De focusgroep concludeerde dat het meer expliciet maken van solidariteit in elk geval al zou kunnen helpen. Veel mensen willen best solidair zijn, maar realiseren zich niet dat hun lage premie betekent dat anderen meer moeten betalen. Dat meer inzichtelijk maken zou kunnen helpen.

Toekomst

Wat kunnen en moeten verzekeraars volgens de deelnemers van deze focusgroep in de komende 1,5 jaar doen? Selecteer een aantal doelgroepen en ga in gesprek over hun behoefte, ervaringen en kanalen om hen beter te bereiken. Ook is het nodig om het gesprek over wenselijke solidariteit meer te stimuleren.

Wil je meer weten of heb je goede ideeën? Neem dan contact op met Patricia Swienink, beleidsadviseur Klantbelang bij het Verbond.

4 Verantwoord met data

De verzekeringssector wil een trusted party zijn als het gaat om datagebruik, innovatie en het beschermen van klanten tegen cyberrisico’s. In deze focusgroep is de centrale vraag: zijn we met de juiste dingen bezig? Aan de basis van deze vraag staat het MLT 2022-2024 van het Verbond dat nu halverwege de looptijd is.

De sessie startte met een voorbeeld van hoe AI bedrijven kan helpen. De app Leessimpel vat namelijk moeilijke teksten op een begrijpelijke manier samen. Ook de MLT-paragraaf Verantwoord omgaan met data moest er dus aan geloven. De app vertaalde de tekst in een aantal heldere zinnen, maar produceerde ook enkele nietszeggende statements. Deze app maakt dus helder waar je zelf soms nog niet zo helder in bent. Wellicht ook nuttig voor verzekeraars om eens te gebruiken.

Initiatieven Verbond

In de afgelopen tijd heeft het Verbond meer inzicht gekregen in verantwoord omgaan met data en heeft verschillende hulpmiddelen ontwikkeld voor verzekeraars. Denk dan aan het Ethisch kader en de Solidariteitsmonitor.

Ook was er aandacht voor het verschil tussen differentiatie en discriminatie. In 2014 gaf het College voor de Rechten van de Mens hierover een mooi advies aan de branche. De directeur van Dazure haakte hierop in door uitleg te geven over hun postcodezaak waarbij ze naar datzelfde college gingen voor advies over wat wel of niet gerechtvaardigd is (de scheidslijn tussen risicodifferentiatie en verboden discriminatie). Het college kwam met een zeer goed leesbare uitspraak die het Verbond nog altijd naar voren brengt als dit thema aan de orde komt. Want de centrale vraag hierbij is hoe je, nu er steeds meer datagedreven gewerkt wordt, kan bewijzen dat er niet wordt gediscrimineerd.

Kennisdelen

Omdat de ontwikkelingen snel gaan, organiseert het Verbond steeds meer kennisactiviteiten over data. Zo werd in 2022 de eerste Datamiddag georganiseerd. Dat smaakte naar meer en daarom vindt op 5 oktober de tweede editie plaats. De uitnodiging daarvoor volgt binnenkort via verzekeraars.nl. En kijk voor meer informatie over data in relatie tot verzekeren ook eens op onze themapagina Verantwoord met data.

MLT-paragraaf versus Leessimpel

Uit het MLT:
De sector ziet het als een belangrijke opgave om een trusted party te zijn waar het gaat om het gebruik van data en innovatieve IT-oplossingen en het beschermen van klanten tegen cyberrisico’s. We borgen inclusiviteit en toegankelijkheid van de sector door invulling te geven aan het ethisch kader, daarbij lettende op transparantie en uitlegbaarheid. Het zal voor de klant helder zijn welke gegevens we voor welk doel gebruiken. We zetten ons in voor een internationaal level playing field. De ethische normen die wij belangrijk vinden, zijn alleen houdbaar als ze van toepassing zijn op alle partijen die klanten helpen met risicobeheersing. We hebben een gerichte aanpak van allerlei vormen van fraude en financiële criminaliteit door versterking van publiek-private samenwerking, informatie-uitwisseling en aandacht voor efficiency en effectiviteit van controleprocessen. We dragen bij aan een raamwerk voor Open Insurance om wederkerigheid en zorgvuldigheid van informatie- en datadeling te borgen.

Volgens Leessimpel (open AI):
1) We willen een betrouwbare partij zijn voor data en IT-oplossing.
2) We zorgen voor inclusiviteit en toegankelijkheid in de sector.
3) We zijn duidelijk over welke gegevens we gebruiken en waarom.
4) We streven naar eerlijke regels voor alle partijen die klanten helpen.
5) We pakken fraude en financiële criminaliteit aan.
6) We werken samen met anderen voor betere controleprocessen.
7) We dragen bij aan een raamwerk voor Open Insurance.

Wil je meer weten of heb je goede ideeën? Neem dan contact op met Jos Schaffers, beleidsadviseur Data en Privacy bij het Verbond.

5 Vernieuwende sector

Data delen. Artificial Intelligence. The Internet of Things. Innovatie. Het is de talk of the town bij burgers, bedrijven, de Nederlandse overheid en ook in Europa. Vanuit de laatstgenoemde komt er behoorlijk wat wet- en regelgeving rondom data delen op ons af. Bijvoorbeeld het kersverse framework for financial data access. Samen met de Data Act en Digital Markets Act bepaalt dat framework de (commerciële) omgeving waarin verzekeraars en andere marktpartijen moeten gaan opereren. Die wetten en regels gaan bijvoorbeeld over eigenaarschap van data, de regie die klanten wel of niet over hun data hebben en een gelijk speelveld tussen marktpartijen die data delen.

Wat betekent dat voor verzekeraars? En hoe kunnen wij een toekomstbestendige, betrouwbare sector zijn met betaalbare producten en diensten? En waarin grote en kleine verzekeraars een license to operate hebben? Het antwoord is vernieuwing!

Niet stiekem afkijken

Maar wet- en regelgeving kan vernieuwing belemmeren. Daarom lobbyt het Verbond voor voldoende ruimte voor innovatie en experimenteren. En daarnaast wil het Verbond samenwerking op het vlak van innovatie tussen verzekeraars op non-concurrentiële uitdagingen stimuleren. Dat is soms spannend, maar waardevol. Het gaat namelijk niet om stiekem bij elkaar afkijken en kopiëren, maar om oprecht kennisdelen om elkaar te helpen en in sommige gevallen samen nieuwe oplossingen te bedenken. En omdat elke verzekeraar uniek is, valt of staat het succes van innovatie bij de eigen organisatie en medewerkers. Samenwerken gaat dus niet over zelf het wiel opnieuw uitvinden, maar over best practices delen om elkaar te inspireren. En om elkaar verder te helpen met oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen.

Insurance Service HUB

In de afgelopen jaren is er op verschillende sectorale thema’s samengewerkt. Bijvoorbeeld als het gaat om nieuwe technologie om privacy beter te waarborgen. Daarnaast is er een nieuw systeem in de maak dat klanten meer inzicht geeft in de opbouw en hoogte van schadevrije jaren. Maar het Verbond blijft zich inzetten voor sectorale innovatie, zoekt actief naar de common ground én verkent de mogelijkheden van een Insurance Service HUB. In de focusgroep Vernieuwende sector werd dan ook de vraag gesteld welke uitdagingen verzekeraars sectoraal op willen pakken. Een aantal voorbeelden die deelnemers opperden:

  • Gezamenlijke inkoop van data. Verzekeraars kopen veel data individueel in. Dat kan efficiënter door samen op te trekken. (marktdata over assets, standaardisatie data voor rapportages, nu grote verschillen tussen verzekeraars in manier van rapporteren.
  • Samen werken aan het verlagen van diefstal van(elektrische) fietsen. Diefstalpreventie is belangrijk, want de schadelast loopt op en de verzekerbaarheid komt daardoor onder druk te staan.
  • Kennisdelen over IT-architectuur. Best practices en ontwikkelingen meer delen over systeemlandschap.
  • Compliance en sanctiewetgeving. Bijvoorbeeld een sanctiewetscan voor gehele markt.
  • Pensioen, want de nieuwe pensioenwet zorgt voor grote verandering in pensioenproducten. Elke deelnemer krijgt zijn eigen rekening. En dat betekent een andere manier van denken en doen.

Wil je meer weten of heb je goede ideeën? Neem dan contact op met Harold Mahadew, beleidsadviseur Distributie bij het Verbond.

6 Vitale sector

Verzekeraars willen talenten met relevante vaardigheden die in de toekomst nodig zijn, aantrekken en behouden. Maar dat is door de krappe arbeidsmarkt makkelijker gezegd dan gedaan. Daarom slaan verzekeraars de handen ineen om studenten beter te bereiken en het imago van en kennis over de verzekeringssector onder die groep te verbeteren. In deze focusgroep een kritische blik en ideeën voor de toekomst.

Ten eerste werd gesproken over dat studenten en starters in de zoektocht naar hun eerste baan over het algemeen niet bewust stilstaan bij verzekeraars én de rol die zij in de maatschappij hebben. Maar door de huidige krappe arbeidsmarkt, wordt het steeds belangrijker om studenten te vertellen over onze rol in de samenleving. Doen we dat niet en weten we niet de juiste mensen te vinden voor huidige en toekomstige banen? Dan kan de dienstverlening van de sector onder druk komen te staan.

Belevingswereld

Het is dus nodig om onze maatschappelijke rol over te brengen op studenten. Maar hoe? Bijvoorbeeld door weg te blijven van verzekeringsproducten en te vertellen over thema’s zoals klimaat en overstroming, cyber of innovatie en preventie. Verzekeraars doen namelijk veel meer dan alleen verzekeringen verkopen. Het gaat om de dienstverlening in zijn geheel. En dan naast aandacht voor schadeverzekeringen ook denken aan de levens-, inkomens- en pensioenverzekeraars.

Recruitment voor sector

De profilering van verzekeraars onder scholieren en studenten, en recruitment werd tot voor kort als concurrentieel gezien. Tegenwoordig zien verzekeraars de meerwaarde van samenwerking steeds meer in. Zo worden er sinds 2022 Insurance Challenges georganiseerd. Een Insurance Challenge vindt plaats bij een verzekeraar op locatie, maar wordt georganiseerd door een groep recruiters van verschillende verzekeraars. De resultaten van de eerste challenges zijn bijzonder positief, zowel voor studenten als voor verzekeraars. Het Verbond en de werkgroep denken nu na over opschaling, maar vraagt wel om commitment en meer capaciteit van verzekeraars.

Verder wordt opgemerkt dat de initiatieven van het Verbond vooral zijn gericht op hbo- en wo-studenten. Maar er zijn ook mbo’ers nodig, waarbij als voorbeeld ook (doorstroom in) IT-functies wordt genoemd. Het Verbond is zich daarvan bewust en neemt de inbreng mee in de toekomstige initiatieven om de talenten aan te trekken die verzekeraars, van alle groottes, nodig hebben.

Uit deze focusgroep blijkt dat er behoefte is aan meer informatie over de initiatieven die het Verbond neemt en de samenwerking om studenten te interesseren voor werken bij een verzekeraar. Daarom een oproep om het gesprek over dit belangrijke thema voort te zetten.

Wil je meer weten of heb je goede ideeën? Neem dan contact op met Richard Roelevink, beleidsadviseur Onderwijs en Arbeidsmarkt bij het Verbond.