Jammer
Eerder dit jaar was er in de media aandacht voor niet-uitgekeerde uitvaartverzekeringen. Niet alle nabestaanden weten of een overleden dierbare een verzekering had en nemen daarom geen contact op met de verzekeraar. Als de verzekeraar niet tijdig hoort dat een verzekering uitkeerbaar is, gaat hij te laat op zoek naar de rechthebbenden. Dat is jammer, want zo wordt de verzekering niet gebruikt waarvoor deze bedoeld is.
Geautomatiseerd signaal
Het Verbond pleit al lange tijd voor een betere verstrekking uit de Basisregistratie Personen, zodat relevante levensgebeurtenissen van klanten vanzelf bij de verzekeraar gemeld worden. Bijvoorbeeld een verhuizing, maar ook een geautomatiseerd signaal bij overlijden van een verzekerde aan diens verzekeraar zou een deel van de problematiek oplossen. De verzekeraar kan dan zelf in actie komen en de nabestaanden benaderen. De huidige wetgeving biedt daarvoor geen ruimte.
Staatssecretaris Knops wil nu met het Verbond in overleg om de problematiek te bespreken en de mogelijkheden, eventueel buiten de BRP om, te bespreken.
Bekijk de Kamervragen
Beantwoording Kamervragen over bericht dat de uitvaartpolis vaak zoek is.