Een melding van overlijden is volgens het Verbond de meest simpele manier om het probleem van ‘niet-uitgekeerde tegoeden’ waar de afgelopen veel dagen veel aandacht voor was, op te lossen. “Wij pleiten er al jaren voor, maar krijgen er tot nu toe de handen bij de overheid niet voor op elkaar. Mooi dat dit pleidooi nu ook in de Kamer klinkt’’, aldus directeur Harold Herbert.
Helpdesk
Uitvaartverzekeraars en levensverzekeraars doen zelf veel moeite om onvindbare begunstigden op te sporen door gemeenten aan te schrijven, adresbestanden te raadplegen en soms door kleine bedragen over te maken als een bankrekeningnummer bekend is met het verzoek contact op te nemen. Voor nabestaanden is jaren geleden een zoekservice verloren polissen ingericht, maar dit zoekwerk is arbeidsintensief en tijdrovend.
Aandacht
De commerciële vergelijkingssite uitvaartverzekeringswijzer vroeg onlangs aandacht voor het feit dat het geld pas boven water komt maanden of jaren nadat een verzekerde is overleden. Soms weten nabestaanden niet eens dat er ooit een verzekering is afgesloten. Volgens het Verbond kan deze situatie eenvoudig worden opgelost via een melding van overlijden, wat ook de nabestaanden ontlast. Dan kan de verzekeraar direct in actie komen en de nabestaanden zelf benaderen. “Het is nu tijd om dit een keer goed te regelen. Hoe dan ook blijven deze gelden beschikbaar voor de rechthebbenden”, aldus Herbert.
Het Verbond blijft benadrukken dat het van belang is dat verzekeringnemers adreswijzigingen doorgeven en hun naasten informeren over lopende (levens)verzekeringen.