Uit onderzoek van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat 78 procent van de autobezitters (waarschijnlijk) voor het gebruikte portier zou kiezen. Ook bij respondenten die zeggen ‘weinig tot niets’ aan duurzaamheid te doen, kiest 45 procent toch voor de duurzame optie.
Duurzaam herstel bevorderen
Het Verbond heeft dit najaar onderzoek laten doen onder 1.500 consumenten die een auto bezitten en/of zelfstandig wonen. “Wij willen graag weten hoe consumenten tegen duurzaam schadeherstel aankijken. Maar ook hoe dit kan worden bevorderd", aldus Floske Weehuizen, beleidsadviseur Mobiliteit.
De resultaten stemmen haar hoopvol. “Van alle ondervraagden die ervaring hebben opgedaan met duurzaam schadeherstel was driekwart tevreden. Slechts zeven procent was niet tevreden met de geboden dienstverlening.”
Voorlopers en ontkenners
In het onderzoek is een indeling gemaakt op basis van de houding die consumenten hebben over duurzaamheid. Zo kiezen de voorlopers er bewust voor om duurzaam te leven, terwijl de klimaatontkenners duurzaamheid juist onzin vinden. Daar tussenin zitten de gemakzoekers (‘ik recycle af en toe, maar het is niet mijn hoogste prioriteit’), de consumenten die passief (‘ik doe heel weinig, want het maakt toch niet uit’) en degenen die bewust & actief zijn (‘waar mogelijk probeer ik duurzame keuzes te maken’).
Nick (27): "Als je dan toch een dakraam moet vervangen, kun je het net zo goed gelijk duurzaam doen. Toch?"
Praktijkvoorbeeld
Nick (27 jaar) schaart zichzelf onder die laatste categorie. Bij een recente storm waaide het dakraam van zijn woning af. Diezelfde dag kwam er namens de verzekeraar een schade-expert om het gat op het dak voorlopig dicht te maken.
Nick vroeg toen of ze bij de reparatie een nieuw dakraam met HR++-glas konden aanleggen. Extra duurzaam en het isoleert een stuk beter dan het weggewaaide raam. Dat bleek inderdaad mogelijk te zijn, maar dan wel met een eigen bijdrage van 110 euro. “Wij hebben meteen even gegoogeld en kwamen erachter dat als we dit ‘normaal gesproken’ zouden vervangen, het een stuk duurder was. Als je het dan toch moet vervangen, kun je het net zo goed gelijk duurzaam doen. Toch?”
Jonge mensen vaker voorloper
Uit het onderzoek blijkt dat jonge mensen vaker voorloper zijn dan oudere mensen. “Wat dat betreft is er nog genoeg werk aan de winkel", benadrukt onderzoekster Rinda Vreven-Claassen van het Data Analytics Centre van het Verbond. “Ruim zeven op de tien ondervraagde consumenten heeft namelijk nog nooit van duurzaam schadeherstel gehoord. En ‘slechts’ 22 procent kan goed uitleggen wat het is. Bovendien zijn de mensen die konden kiezen voor duurzaam herstel even vaak tevreden met het resultaat als mensen die geen keuze krijgen.”
Manifest Duurzaam Schadeherstel
Het onderzoek bevestigt dat verzekeraars – in samenwerking met het NIVRE en Schoonmakend Nederland – op de goede weg zijn, vindt ook beleidsadviseur Nico Tijsterman. Hij is namens het Verbond betrokken bij de verdere uitwerking van het Manifest Duurzaam Schadeherstel en vooral blij met de uitkomst dat de meerderheid voor duurzaam herstel had gekozen als die mogelijkheid er was. “Dat is namelijk precies waar we nu druk mee bezig zijn. Vanaf januari gaan er achttien pilotprojecten van start en dit onderzoek geeft inzicht hoe we die pilots verder kunnen aanscherpen.”
Meer weten over (het manifest en) duurzaam schadeherstel? Kijk op onze speciale themapagina.