Skip to Content

1. Waarom doet Univé mee?

“Wij zijn een van de ondertekenaars van het manifest Duurzaam Schadeherstel en natuurlijk ook bezig met hoe we Univé aan volgende generaties doorgeven. We doen dat op een bescheiden en gedegen wijze. Dat zit Univé in het bloed. We werken achter de schermen hard aan dit thema. Bijvoorbeeld aan de bewustwording bij onze medewerkers. Als een van onze leden belt met een schade, gaat de medewerker het gesprek aan: 'heeft u al eens aan herstel gedacht in plaats van aan vervanging?' Dat gesprek kunnen en moeten we nog meer gaan voeren. Bewustwording is erg belangrijk. Daarnaast helpen we onze agrarische leden om hun asbestdaken te vervangen door zonnedaken. Als zij nieuwe daken met zonnepanelen hebben, kunnen huishoudens in de omgeving die stroom afnemen. Op die manier werken we ook aan een schonere leefomgeving.”

2. Wat is jouw persoonlijke motivatie om deel te nemen aan het project?

“Op dit moment ben ik aan het werk in ons boshuisje in het mooie bosrijke Norg. Daar werk ik vaak en met veel plezier. Ik kijk zo het bos in en heb dat zien veranderen. Ik zie steeds minder vogels en vlinders en juist meer bramenstruiken. Dat moet anders en dat is mijn drijfveer om er persoonlijk, maar zeker ook in mijn werk, harder aan te trekken en te proberen minder CO2 uit te stoten.”

3. Jouw werkgroep (Mobiliteit & Mens) is begin deze maand met een pilot van start gegaan om die CO2-uitstoot te reduceren. Wat gaan jullie precies doen?

“Onze werkgroep houdt zich bezig met het verminderen van CO2-uitstoot bij het uitvoeren van lekdetectie. Als er spoed is bij een lekkage, bijvoorbeeld doordat de schade alleen maar groter wordt, is het zaak zo snel mogelijk ter plekke te zijn. Maar als jij al drie maanden een gele vlek in je plafond hebt, die het gevolg is van een lekkage, maakt een dag wachten iets minder uit. Ons doel is om slimmer met de planning om te gaan en op die manier efficiënter te kunnen werken. Misschien kunnen we meer ritten combineren, waardoor de uitstoot vermindert. Ik ben ervan overtuigd dat het herstel zelfs sneller kan gaan als er meer en beter wordt samengewerkt in de keten. Als we immers allemaal elke klant op dezelfde manier behandelen, kunnen we een stuk efficiënter zijn dan nu in ons eentje.”

"Ik ben ervan overtuigd dat het herstel sneller kan gaan als er meer en beter wordt samengewerkt in de keten"

4. Hoe verloopt de samenwerking in de werkgroep?

“Super. Het is net alsof we bij één club werken. We streven allemaal hetzelfde doel na en de samenwerking is goed. Ik bespeur veel saamhorigheid. Wij zijn de verzekerende partij in het geheel en maken afspraken over het gebied dat we met onze pilot bestrijken en over de aanpassing van de zogenoemde SLA (Service Level Agreement). Daarin wordt bepaald hoe snel een expert of reconditioneerder ter plekke moet zijn. Overigens wordt er wel direct contact met de klant opgenomen voor het maken van de afspraak. ”

5. Op welk resultaat hoop je?

“De nulmeting is helemaal klaar. We zijn vanaf 1 januari 2025 gestart en hopen na het eerste kwartaal de eerste resultaten te zien. Uiteraard hoop ik dat we aantoonbaar de uitstoot beperken met deze verbetermaatregel. Sterker nog, ik hoop op een wow. Stel dat we vijftien procent kunnen verbeteren, minder CO2 uitstoten, door efficiënter te plannen, dan is dat toch mooi meegenomen?”

Meer weten over het manifest of over duurzaam schadeherstel? Kijk op onze themapagina voor de achtergronden en het laatste nieuws.