Skip to Content

Ondanks inflatie maakt het reizen een grote comeback en ligt de belangstelling van consumenten voor reisverzekeringen ver boven het niveau van voor de pandemie. Dit blijkt uit gegevens van het Customer Lab van Allianz Partners uit België, Frankrijk, Duitsland, Italië en het VK. Zo is de aankoopintentie van reisverzekeringen tussen 2019 en 2022 meer dan verdubbeld – van 21% in 2019 naar 55% in 2022 voor internationale reizen. Deze grote vraag leidt ook tot hogere verwachtingen van klanten van hun verzekeraar voor wat betreft een snellere afhandeling van claims en een snelle reactietijd.

Duurzaamheid

Tegelijkertijd speelt de complexe economische en geopolitieke achtergrond een grote rol bij het bestedingspatroon van reizigers, mede onder invloed van hogere kosten voor levensonderhoud. Ook verzekeraars hebben te maken met tekort aan arbeidskrachten, dienen zij de hogere verwachtingen te matchen met een betere klantervaring en staat duurzaamheid bovenaan bij reizigers. “En dat gaat verder dan alleen het klimaat,’ stelt Vylon Ooms, beleidsadviseur Klimaat bij het Verbond van Verzekeraars. ‘Ook het maken van duurzame keuzes speelt een belangrijke rol. Dit kan door de eigen CO2-uitstoot op vakantie te verminderen door duurzamere keuzes te maken voor het vervoer naar de bestemming en tijdens het verblijf.