Skip to Content
Autoschade

Verzekeraars zijn in de zomer van 2021 gestart met de zogenoemde Directe Schadeafhandeling. Dat betekent dat zij de materiële schade van hun eigen WA-verzekerde klanten afhandelen. Zoals het ook bij andere schadeverzekeringen werkt. De schade kan daardoor veel sneller worden afgehandeld. De regeling wordt stap-voor-stap uitgebreid.

Verandering door Directe Schadeafhandeling

Bij de inboedel- en opstalverzekering, maar ook bij de all risk-dekking van de autoverzekering, meldt de klant zich na een schade bij zijn eigen, vertrouwde verzekeraar. Alleen bij de WA-dekking was dat anders. Dat was verwarrend voor de klant. En het leidde tot argwaan, want die andere verzekeraar was hem onbekend.

Sinds de Directe Schadeafhandeling klopt de klant bij een botsing met één ander voertuig aan bij de eigen verzekeraar (artikel 5) en meldt de schade bijvoorbeeld via een app. Snel en efficiënt voor de klant. En voor de verzekeraar, omdat deze niet eerst moet uitzoeken wie de aansprakelijke verzekeraar is. De klant hoeft ook niet zelf de aansprakelijke partij te spreken. Dit alles verandert de relatie met de klant en de (structurele) kosten. 

Klanttevredenheid

Verzekeraars hebben voortaan nauwer contact met de WA-klant. De verzekeraar heeft meer zicht en invloed op de klanttevredenheid. Fijn, want nu verzekeraars de schades van hun eigen WA-verzekerden afhandelen, kijkt de klant niet meer alleen naar de premie, maar ook naar de kwaliteit van schadeafhandeling. 

Schadeherstel

De verzekeraar kan voortaan bij een schademelding meteen aanbieden de schade via zijn eigen netwerk te laten herstellen. Dat heeft kwalitatieve en financiële voordelen voor de verzekerde, voor de verzekeraar en voor de branche. Of een verevening of verrekening tussen verzekeraars nodig is, eventueel met terugwerkende kracht, moet nog blijken.

Kosten

We verwachten de DSA zó efficiënt te kunnen doen, dat het niet tot extra kosten zal leiden. Zowel uit onderzoek als uit een pilot blijkt dat de Directe Schadeafhandeling erg efficiënt is. 

Directe Schadeafhandeling geldt alleen als de bestuurder van het andere motorrijtuig geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is op basis van het geldende recht. De voertuigen moeten een Nederlands kenteken hebben dat bij de RDW is geregistreerd. De eigen verzekeraar vergoedt ook alleen dat deel van de schade waarvoor - naar het geldende recht - aansprakelijkheid bestaat bij de bestuurder van het andere motorrijtuig.

Uitbreiding directe schadeafhandeling

De directe schadeafhandeling startte met alleen eenvoudige schades tussen twee personenauto's. In 2022 zijn de resultaten daarvan geëvalueerd. Wat bleek: klanten zijn tevreden en de afhandeltijd is verkort. Een van de aanbevelingen was dan ook om de Directe Schadeafhandeling (DSA) verder uit te breiden.

Uitbreiding campers en motoren

Sinds 1 april 2023 geldt de regeling ook voor campers en motoren (materiele schade), onder dezelfde voorwaarden als de eerdere DSA. De bedrijfsregeling is hierop aangepast.

Pilot scooters en brommers

Eind 2022 is ook een pilot voor brommers en scooters gestart. Verzekeraars ZLM en Unigarant regelen de schade aan de scooter of brommer met hun eigen verzekerde en verhalen de uitbetaalde schadevergoeding conform de regels van OVS, bij de WA-verzekeraar van de geheel of gedeeltelijk aansprakelijke veroorzaker. In de DSA is vastgelegd dat de kosten voor vaststelling van de schade aan de personenauto’s niet verhaald kunnen worden, maar dat mag wel voor de expertisekosten voor vaststelling van de schade aan de brommers en scooters. Verder zijn de bepalingen van DSA voor de pilot gelijk.

Hoe werkt het?

Na een ongeval tussen twee personenauto’s, meldt iedere partij de schade bij zijn eigen verzekeraar. De verzekeraar onderzoekt dan of er dekking is. Als een verzekerde alleen WA-verzekerd is, neemt de verzekeraar de schade in behandeling als de andere partij mede of volledig aansprakelijk is voor het ongeval. De schade wordt dus altijd met de eigen verzekerde afgehandeld. Dat betekent dat eventuele discussies over de aansprakelijkheid ook plaatsvinden met de eigen verzekeraar.

Autoschade meld je voortaan bij je eigen verzekering

Verhaal

Nadat de schade is vastgesteld én uitgekeerd, vindt er verhaal plaats bij de aansprakelijke verzekeraar. Zo werkte dat al bij all risk-verzekeringen en verzekeraars vinden dat een efficiënt proces. Vooral doordat het discussies tussen verzekeraars onderling zoveel mogelijk voorkomt. Net als bij all risk-verzekeringen vindt het verhaal namelijk plaats via Clearinghuis, op basis van de Overeenkomst Vereenvoudigde Schadeafwikkeling (OVS).

Actueel

Achtergrondinformatie

Op de A58 in Zeeland vindt in september 2014 een van de grootste kettingbotsingen ooit in ons land plaats. Er vallen twee doden, 23 (zwaar)gewonden en er zijn zo’n 150 voertuigen bij betrokken. Verzekeraars beslissen al snel dat de schade moet worden vergoed door de eigen verzekeraar, zodat gedupeerden zo snel mogelijk worden geholpen. Het eerste idee voor een Directe Schadeafhandeling is geboren.

Ontwikkelingen in mobiliteit

Directe Schadeafhandeling heeft voordelen voor klanten en past ook beter bij toekomstige ontwikkelingen op het gebied van technologie, alternatief vervoer (e-bike, e-step) en data (connected car, connected verkeerslichten). Of autonomere auto’s en  autodelen in plaats van autobezit. Verzekeraars moeten zich hieraan aanpassen.

Op de lange termijn is het zelfs niet ondenkbaar dat klanten alle schade (zowel materieel als letsel) bij één verzekeraar onderbrengen. Wij noemen dat een first party verzekeringslandschap. Misschien hoeft er dan zelfs geen onderling verhaal meer plaats te vinden, maar dat is nog toekomstmuziek.