DSA betekent dat klanten met een WA(plus)-verzekering de materiele schade, veroorzaakt door een ander motorvoertuig, direct kunnen claimen bij hun eigen verzekeraar. De eigen verzekeraar handelt vervolgens de schade af en regelt het daarna met de tegenpartij. Ook adviseurs kunnen nu de claims van hun klanten rechtstreeks indienen bij de eigen verzekeraar. Schades kunnen zo sneller en eenvoudiger worden afgehandeld. De autobezitter kan er overigens nog altijd voor kiezen om wel zelf naar te tegenpartij te gaan of gebruik te maken van de rechtsbijstandverzekering.
DSA is sinds april 2021 van toepassing op particuliere personenauto’s. Afgelopen zomer 2022 is het eerste jaar geëvalueerd en met positief resultaat: klanten zijn tevreden en de afhandeltijd is verkort. Een van de aanbevelingen die nu wordt opgevolgd, is om verder uit te breiden in fases, zodat meer klanten van DSA kunnen profiteren. Uiterlijk 1 oktober bieden alle verzekeraars DSA aan voor campers en motoren. De bedrijfsregeling is hierop aangepast.