Skip to Content

Floske Weehuizen, programmamanager Toekomst Autoverzekeringen van het Verbond, geeft aan dat er sinds de start op 1 juli vorig jaar ruim 42.000 schadezaken via DSA zijn afgewikkeld. “Klanten zijn positief over directe schadeafhandeling (DSA), omdat het hen ontzorgt. Zij hoeven niet meer uit te zoeken wie de verzekeraar is van de aansprakelijke partij of met de aansprakelijke partij in gesprek te gaan. Ze kunnen meteen bij hun eigen verzekeraar terecht. De schade wordt vervolgens door de betrokken verzekeraars onderling verrekend. Dat versnelt het schade-afhandelingsproces.” 

Ook adviseurs tevreden 

Volgens Weehuizen krijgt het Verbond die positieve berichten niet alleen terug van consumenten, maar ook van adviseurs en schadebehandelaars. “Bovendien bevestigen de cijfers dat beeld. Uit de evaluatie blijkt dat het afhandelingsproces nu zeventien procent sneller verloopt dan voorheen.” 

Uitbreidingsplannen  

Het Verbond wil de DSA graag verder uitbreiden om nog meer mensen te laten profiteren van de voordelen. Medio november start het Verbond daarom met een pilot voor materiële schade bij brommers en scooters. In de loop van 2023 volgen campers en motoren. En ondertussen blijft het Verbond werken aan het vergroten van de naamsbekendheid en verdere procesoptimalisatie. De organisatie maakt daarvoor gebruik van de tips die tijdens de evaluatie zijn gegeven.  

WA-dekking was uitgezonderd

Consumenten melden zich bij bijna alle schades al bij hun eigen verzekeraar. Dat geldt voor de inboedel- en opstalverzekering, maar ook voor de allriskdekking van de autoverzekering. Alleen bij de WA-dekking was dit nog niet het geval, maar dat is nu via DSA geregeld. Overigens mógen consumenten schade nog steeds claimen bij de verzekeraar van de aansprakelijke partij.

Meer weten? Kijk dan op onze speciale pagina over de directe schadeafhandeling (Directe Schadeafhandeling (verzekeraars.nl).