Tijdens het event ‘Van voertuigbeveiliging naar databeveiliging’, georganiseerd door Kiwa SCM, kregen de aanwezige verzekeraars deze en vele andere diefstalcijfers om de oren die er niet om logen. Binnen de Top vijf voert de Toyota RAV4 de lijst aan, op de voet gevolgd door de Volkswagen Golf en Polo. Meest opmerkelijk: vooral de modellen Polo en Golf uit 2009 spannen de kroon. Waarom? Ze zijn makkelijk te stelen.
En dat was precies waarom verzekeraars en andere organisaties binnen de auto-industrie waren uitgenodigd om naar het Natlab in Eindoven af te reizen. Om uitleg te krijgen over het Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging en te horen welke ambities het Centrum voor Criminaliteitspreventie (CCV) heeft met het Keurmerk waarvan zij sinds 1 april de eigenaar is.
Keurmerk CCV Voertuigbeveiliging
Een voertuig met een goedgekeurd beveiligingssysteem krijgt na een positieve controle een certificaat via Kiwa SCM met de bekende oranje driehoek sticker. Volgens Martine Hoofwijk, adviseur Keurmerken bij het CCV, worden vanaf 1 juli de eisen van het keurmerk aangescherpt om diefstal via ‘slimme’ autosleutels te voorkomen. Vanaf die datum wordt het keurmerk uitsluitend toegekend aan voertuigen met een beveiligingssysteem dat bestand is tegen relay attack. Uiterlijk 1 juni publiceert het CCV de nieuwe eisen op haar website. Op 1 januari 2020 volgt een volledige inhoudelijke herziening van het keurmerk.
Het keurmerk werkt!
Het blijkt dat dieven een auto met een certificaat vaker laten staan, zo rekent Henk van Vliet, Certificatie Manager Kiwa SCM, de aanwezigen voor: Van de Toyota RAV4 uit 2017 (1.206 auto’s in 2018) is 39,34 procent per 1.000 auto’s gestolen zonder certificaat en 0 met certificaat. Uitgedrukt in geld: een besparing van 2,5 miljoen euro. Het loont dus voor verzekeraars om auto’s in hun wagenpark te voorzien van de oranje sticker.
Risicomodel
Aan de hand van het risicomodel berekent het CVV wat het risico is dat een auto gestolen wordt met en zonder certificaat en welke schadelast dit met zich meebrengt voor de verzekeraar. De schadelast wordt bepaald door de cataloguswaarde, de ouderdom van de auto en de waarde na drie jaar. Het risico is de combinatie van de kans dat een voertuig gestolen wordt keer de schadelast. Het risicomodel bevat vier risicoklassen en daaraan gekoppeld beveiligingsmaatregelen. Hoe hoger het risico des te verstandiger het is om de auto beter te beveiligen. Het risicomodel richt zich nu nog op diefstal van het complete voertuig. Voor de zomer wordt hieraan de diefstal van onderdelen toegevoegd. Zo blijken de sturen van de A3 S Line heel populair onder het dievengilde. De schadelast hiervan is 1.6 miljoen euro, bijna even groot als de schadelast van het complete aantal gestolen A3’s (2 miljoen). En dan te bedenken dat bijvoorbeeld de certificering van de startonderbreker vanuit de fabriek slechts 5 euro kost.
Tijdens het middagdeel werd stilgestaan bij de vraag hoe wij onze auto’s in de toekomst beveiligen met ontwikkelingen als MaaS (Mobility as a Service) en Connected Cars in het achterhoofd. Er vonden interessante discussies plaats over de echte risico’s aan de hand van een aantal ferme stellingen onder leiding van Carlo van de Weijer.
Overname keurmerk door CCV
Het CCV, dat inmiddels 15 jaar bestaat, is een onafhankelijke stichting die helpt veiligheidsproblemen in kaart te brengen en op te lossen. Het was voor het Verbond dan ook een logische keuze aan te kloppen bij het CCV met de vraag of zij het beheer van het Keurmerk Voertuigbeveiliging konden overnemen van het Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) dat zijn koers had verlegd naar meer opsporing en fraude. De overname van het keurmerk is tot stand gekomen in nauwe samenwerking met een Commissie van Belanghebbenden (onder andere afnemers, leveranciers, verzekeraars, autoleasemaatschappijen en de certificatie-instelling).