
1. Wat houdt het coördinatiemodel van VbV in?
“Het is een manier om, zonder tussenkomst van een verzekeraar, geautomatiseerd stappen te kunnen zetten na diefstal van een voertuig. Uiteraard zijn daar wel duidelijke afspraken over gemaakt, omdat wij graag zelf het stuur in handen willen houden. Heel simpel gezegd neemt VbV ons werk uit handen. Het coördinatiemodel werkt immers het beste als VbV ook een stukje regie pakt. In de praktijk levert die coördinatie vooral tijdwinst op. Belangrijk, want snelheid is bij voertuigdiefstal cruciaal. Het is nog steeds een van de belangrijkste troeven om een gestolen voertuig terug te vinden.”
2. Is die tijdwinst ook de belangrijkste reden dat jullie deelnemen aan het coördinatiemodel?
“Wij waren tot begin 2024 niet aangesloten op het coördinatiemodel, maar ik ben altijd op zoek naar manieren om diefstal te voorkomen. En als het dan toch gebeurt, hoe kunnen we dan zoveel mogelijk terugvinden? Na een tip van een collega ben ik in het model gedoken en ik was eigenlijk meteen enthousiast. Leuk, maar het is belangrijker dat mijn collega's van de schade- en diefstalbehandeling de voordelen zien. Wij hebben daarom Edwin Karelsen van VbV op ons kantoor uitgenodigd. Hij heeft het coördinatiemodel uitgelegd en mijn collega's waren ook gelijk om. Het levert ze natuurlijk naast snelheid ook gemak op. Onze schadebehandelaars werken niet 24/7. Als een dossier blijft liggen, bijvoorbeeld omdat iemand een dag vrij is, kan VbV direct actie ondernemen zonder op ons te hoeven wachten.”
3. Hoe werkt het? Stel dat meneer Jansen normaal gesproken naar jullie belt met de mededeling dat zijn auto is gestolen, hoe gaat dat dan nu?
“De kans is groot dat meneer Jansen ons nog steeds belt. Net zoals er meteen een diefstalmelding op zijn auto zit zodra hij aangifte doet bij de politie. Die melding gaat rechtstreeks naar VbV. Dat was voorheen ook al zo. Het verschil is dat meneer Jansen nu ook gelijk een vragenlijst van VbV krijgt, waarmee hij onder meer toestemming geeft voor actie om zijn auto terug te vinden. VbV kan dan diverse aangesloten partijen informeren om op zoek te gaan naar de auto van meneer Jansen. Op de website van VbV en op YouTube is een kort filmpje te vinden welke stappen er na een diefstalmelding volgen).”
4. Nog niet alle verzekeraars zijn aangesloten op dat coördinatiemodel. Vind je dat vreemd?
“Tja, iedere verzekeraar moet dat natuurlijk helemaal zelf weten, maar ik zou persoonlijk niet weten waarom je het niet zou willen. Wij hebben met VbV goede afspraken gemaakt over diverse zaken. Denk aan wie de repatriëring doet in het buitenland of wie het voertuig kan vrijgeven. Wij kunnen zelf bepalen wat VbV doet, wat wij doen en met welke verdeling. Het fijne van VbV is dat acties gecoördineerd kunnen plaatsvinden. Dat leidt geregeld tot succes, zoals bij de operatie Ghana waarbij de eerste gestolen auto's zijn teruggehaald. VbV zit niet stil en heeft korte lijnen. Niet alleen met ons, maar ook met binnen- en buitenlandse partijen zoals de politie en Interpol.”
5. Jullie werken nu ruim een jaar samen in dat coördinatiemodel. Kun je al iets vertellen over de resultaten tot nu toe?
“De samenwerking verloopt goed. Er kan snel worden gehandeld. Bovendien zijn de afspraken die we hebben gemaakt niet in beton gegoten. Als we er gaandeweg achter komen dat het slimmer kan, dan passen we de afspraken gewoon aan. Ik kan nog geen exacte aantallen noemen of terugvindpercentages op het conto van het model schrijven, maar wij zijn erg tevreden. Auto's en bussen (zowel bestelbusjes als personenbussen) zijn voor ons de hoofdmoot van de gestolen voertuigen, maar het model werkt ook voor vrachtwagens en werkmaterieel. Daarnaast doet VbV voor ons ook een factuurcheck. Is een gestolen voertuig teruggevonden door intensief speurwerk van externe (buitenlandse) partijen? Of is het een bijvangst, omdat het voertuig toevallig naast een aantal andere verdwenen exemplaren stond? Die informatie bepaalt de kosten en VbV kan dat beter inschatten. Zo voorkomen we onnodige uitgaven en beperken we onze schadelast.”