Skip to Content

Verbond: schadelast door aanrijdingen met dieren neemt toe

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Uit cijfers van het Data Analytics Centre (DAC) van het Verbond van Verzekeraars die vandaag bekend zijn gemaakt, blijkt dat de schadelast voor verzekeraars bij een aanrijding met een (wild) dier flink toegenomen is. In 2017 kostte een gemiddelde claim, bij een aanrijding met een dier, verzekeraars nog 1.632 euro, in 2020 is dit gestegen naar 1.921 euro. Ook het aantal aanrijdingen met dieren is in de afgelopen jaren fors gestegen. Van 5.750 in 2014 tot 8.603 vorig jaar.

Gemiddelde claim duurder

Volgens het Verbond is de stijging van het bedrag per claim te verklaren door het steeds complexer worden van schadeherstel en het duurder worden van onderdelen voor auto’s. De stijging in het aantal aanrijdingen over de afgelopen jaren heeft te maken met het feit dat Nederland steeds meer weggebruikers kent, dit betekent meer aanrijdingen. Daarnaast is het steeds drukker in het verkeer en ook het smartphonegebruik in het verkeer draagt bij aan ongelukken. Het Verbond blijft daarom bij de politiek benadrukken dat afleiding in het verkeer moet worden aangepakt.

Regionale verschillen

Het DAC heeft ook gekeken naar het aantal aanrijdingen met dieren en de regionale verschillen zijn groot. Veruit de meeste botsingen met een hert, zwijn of ander (wild) dier vinden in de provincie Gelderland (1.300) plaats, terwijl Flevoland (290) de minste aanrijdingen noteert. Het Verbond vindt dan ook dat lokale overheden in de provincies waar veel aanrijdingen met wild plaatsvinden, automobilisten moeten wijzen op ‘hot spots’.

Coronajaar

De meeste aanrijdingen vonden in 2020, ondanks verschillende lockdowns, traditiegetrouw plaats in de maanden april (966) en mei (1.023). Het Verbond vermoedt dat door coronagerelateerde drukte in de natuur (wandelaars), wilde dieren vaker hun vaste gebied verlaten en daarbij het slachtoffer worden van een ongeval.

Verkeersveiligheidsmanifest

Het Verbond en zijn tientallen partners in de Verkeersveiligheidscoalitie vinden dat verkeersveiligheid ook in de komende kabinetsperiode een prioriteit moet worden. Daarom lanceerde de Verkeersveiligheidscoalitie op 22 april haar nieuwe Manifest. Daarin roepen het Verbond en andere organisaties, zoals de ANWB en Veilig Verkeer Nederland (VVN), de politiek op om het manifest daadwerkelijk in verkeersveiligheidsbeleid om te zetten.

 


Was dit nuttig?