Skip to Content

Diefstal elektrische/hybride Toyota's neemt gestaag toe

Op deze pagina is ook content beschikbaar exclusief voor leden Log in voor toegang of vraag account aan.

Het aantal diefstallen van elektrische/hybride voertuigen neemt nog steeds toe. In het afgelopen jaar zijn er bijna twee keer zoveel gestolen dan een jaar eerder: 574 in 2021 tegenover 1.002 in 2022. “Verontrustend”, vindt het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV).

De hybride voertuigen van Toyota zijn grotendeels verantwoordelijk voor de toename. De hybride Toyota RAV 4 is de meest gestolen auto in ons land. Vorig jaar verdwenen er 465 en werden er slechts 158 teruggevonden (34 procent).

Afzetmarkt in Afrika

Opvallend is, aldus adviseur André Bouwman van het LIV, dat hybride voertuigen (met een verbrandingsmotor) het meest worden gestolen, terwijl de full elektrische voertuigen relatief weinig verdwijnen. “Reden kan zijn dat de afzetmarkt van de hybride voertuigen, die vooral in Afrika ligt, nog steeds toeneemt. Laadpalen zijn daar immers geen gemeengoed.”

Stijging Toyota-diefstallen zet door

Als er een vergelijking wordt getrokken met de eerste vijf maanden van vorig jaar, dan is er nog steeds sprake van een flinke stijging van het aantal Toyota-diefstallen.

“In de eerste maanden van 2023 zagen we een forse stijging ten opzichte van 2022. Een aantal heterdaad aanhoudingen van Toyota-dieven in februari en april door de Politie lijken echter effect te hebben”, benadrukt Bouwman.
Vanaf maart dalen de RAV-diefstalcijfers fors, maar stijgen de diefstallen van de CHR weer. “Het lijkt er dus op dat de criminelen hun werkveld verleggen en eenvoudig overschakelen op andere modellen als er één te hot wordt. En zolang er vraag blijft, zullen dergelijke auto’s gestolen worden. Voertuigen beter beveiligen, afvoerlijnen frustreren én de vraag proberen terug te dringen, lijkt het beste devies om het tij te keren.”

Tweede startonderbreker

De Stichting Verzekeringsbureau Voertuigcriminaliteit (VbV) benadrukt dat zij samen met Toyota, Kiwa en het CCV (Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid) onderzoek heeft gedaan en er software is ontwikkeld voor nieuw af te leveren voertuigen.
Volgens de stichting is het “een wapenwedloop tussen autodieven en fabrikanten wie wie het snelste af is”.
Intussen adviseert het VbV automobilisten om een tweede startonderbreker, voorzien van een CCV Keurmerk, te laten installeren.

Reactie Toyota
“Wij nemen het probleem van autodiefstal zeer serieus en hebben maatregelen genomen. Zo worden onze RAV4-modellen nu standaard afgeleverd met een additioneel Toyota-beveiligingssysteem (SCM-goedgekeurd). In bijna alle diefstalgevallen bleek dat er sprake was van voertuigen die niet van een SCM-goedgekeurd systeem waren voorzien.
Voor rijders van een RAV4 uit eerdere modeljaren en voor de C-HR hebben wij maatwerk beschikbaar. Denk aan een alarminstallatie, een mechanische beveiliging en een voertuigvolgsysteem. Overigens kan elke Toyota die is gekoppeld aan de Toyota-app (MyT) worden gevolgd door de gebruiker. Daarnaast werken wij regelmatig samen met de politie en verzekeraars om meer inzicht te krijgen in de nieuwe technieken die dieven gebruiken. De informatie gebruiken wij vervolgens weer om beter beveiligde systemen te ontwikkelen.”


Was dit nuttig?