Skip to Content

1. In het onlangs gehouden webinar komt naar voren dat actieve communicatie over DSA naar volmachten en adviseurs belangrijk is en blijft. Zijn er communicatietools voor verzekeraars hiervoor? Of mogelijke tips vanuit het Verbond?

“We communiceren op twee manieren met deze doelgroep, via de brancheverenigingen (NVGA voor volmachten en Adfiz voor adviseurs) en daarnaast hebben verzekeraars ook hun eigen contacten/communicatielijnen met adviseurs en volmachten. Bijvoorbeeld via relatiemanagers, nieuwsbrieven of portals.
Vanuit de brancheverenigingen gebruiken we de website, nieuwsbrieven en organiseren we af en toe een webinar. Bij de start van DSA is een communicatietoolkit ontwikkeld, zie hiervoor onze website. Daarin staan ook veelgestelde vragen. Een van de vragen die wij vaak krijgen is DSA in relatie tot BR16 (bedrijfsregeling 16): Regeling bij schadeafwikkeling op basis van totaal verlies. BR16 is in het leven geroepen om fraude tegen te gaan en om de verkeersveiligheid te bevorderen. Als de klant voor DSA kiest, dan is het belangrijk te weten dat BR16 geldt en de klant daarover te informeren. Dus dat hij of zij in bepaalde gevallen het voertuig moet overdragen aan de verzekeraar."

"Als de klant voor DSA kiest, dan is het belangrijk te weten dat BR16 geldt en de klant daarover te informeren"

2. In de roadmap staat voor de tweede helft van 2023 de verkenning zzp/klein zakelijk en de pilot DSA licht letsel op de planning. Is hier al een update over ten opzichte van hetgeen verteld is in de webinar? Loopt er bijvoorbeeld al een pilot voor licht letsel bij een verzekeraar?

“Beide verkenningen zijn afgerond. Verzekeraars, volmachten en adviseurs zijn positief over de uitbreiding naar zzp/kleinzakelijk, er is vraag naar en we kunnen hier toegevoegde waarde leveren. We kijken op dit moment nog naar de precieze definitie en vanaf welk moment we dit kunnen gaan aanbieden. Want het vraagt om voorbereidingen in it-systemen en in de operatie. Hiervoor loopt nu een uitvraag. Ook de verkenning naar een mogelijke pilot DSA licht letsel – voor brommers en scooters – was positief. Deze doelgroep staat nu nog in de wachtstand, omdat er veel uitval door letsel was. Bovendien kunnen we via een pilot alvast op kleine schaal ervaring opdoen. We doen nu een rondje onder verzekeraars om te kijken of we deze pilot inderdaad kunnen opzetten en zo ja, met wie en wanneer.”

3. Hoe zit het met een aanrijding met iemand met een buitenlandse identiteit/verzekeraar?

“Dat valt niet onder DSA, DSA geldt alleen als het voertuig een Nederlands kenteken heeft.”

4. Zijn er (al) plannen om DSA in Europees verband uit te bouwen?

“Nee, maar dat is ook niet heel logisch. We zijn niet de enige die dit aanbieden, veel landen in Europa hebben al langer iets vergelijkbaars, maar de vorm verschilt per land. Het gaat onder meer om Duitsland, België, Frankrijk, Spanje, Italië, Zweden, Noorwegen en Finland. We hebben een aantal jaren geleden een studiereis gemaakt naar België en Zweden om te kijken hoe verzekeraars het daar aanpakken. Met name in Zweden viel ons de hoge tevredenheid over de schadeafhandeling op. Klanten zijn daar zo tevreden, omdat die afhandeling plaatsvindt door hun eigen verzekeraar. Mensen weten hun eigen verzekeraar ook snel te vinden als er schade is. Dat is belangrijk, want uiteindelijk willen we allemaal onze schade zo snel mogelijk geregeld hebben. Een van de voorwaarden die in ons land aan de Directe Schadeafhandeling wordt gesteld, is overigens wel dat het moet gaan om auto’s met een Nederlands kenteken. En de kans dat je in het buitenland op een landgenoot botst, is niet zo heel groot, dus internationaal zal de Directe Schadeafhandeling niet vaak worden ingezet.”

"Internationaal zal de Directe Schadeafhandeling niet vaak worden ingezet"

5. Zijn er verdere toekomstplannen die je al kunt delen?

“Naast de uitbreidingen blijft er ook aandacht voor verdere optimalisatie. Een van de instrumenten met toegevoegde waarde is Mobiel Schademelden. We gaan daar binnenkort live met een nieuwe functionaliteit, de situatieschets. Als klanten hun aanrijding digitaal melden en ook de aansprakelijkheid meteen duidelijk is, scheelt dat veel tijd in het vaststellen van DSA. Zo kunnen klanten nog sneller geholpen worden en ontstaat er meer ruimte voor (andersoortig) klantcontact tijdens of na het in gang zetten van DSA.”