Bekijk de themapagina over rechtsbijstand
Eerder dit jaar vroeg het Verbond, onder andere naar aanleiding van uitzendingen van de consumentenprogramma’s Radar en Kassa, rechtsbijstandverzekeraars om nog eens kritisch naar hun klantcommunicatie te kijken. En dan met name de communicatie over uitbesteding en de vrije keuze van een rechtshulpverlener.
Webpagina
“Uiteraard hielden wij toen ook onze eigen communicatie tegen het licht”, vertelt Marieke Beugel, beleidsadviseur rechtsbijstand bij het Verbond. “Dat heeft tot een webpagina op verzekeraars.nl geleid die specifiek over rechtsbijstand gaat.” Daarnaast ontwikkelt het Verbond op dit moment een animatievideo, waarin op eenvoudige wijze de voorwaarden voor uitbesteding en het recht op een zelfgekozen rechtshulpverlener worden uitgelegd. “Die video gaan wij, zodra die af is, delen met al onze leden die een rechtsbijstandverzekering aanbieden”, aldus Beugel. “Met natuurlijk het verzoek of zij die ook willen gebruiken in hun voorlichting.”
Audit
De Stichting Toetsing Verzekeraars heeft aangekondigd dit najaar een audit uit te voeren op rechtsbijstandverzekeraars, met specifieke aandacht voor de voorlichting aan klanten. De resultaten van deze audit worden in december verwacht.