Skip to Content

In de Radar-uitzending kwamen netwerkkantoren aan de orde die namens een aantal verzekeraars rechtsbijstanddossiers uitbesteedde aan zzp’ers tegen zeer lage tarieven.

In de studio liet Weurding weten geschrokken te zijn van dit voorbeeld en benadrukt hij dat dit geen representatief beeld is van de sector. “De vergoeding moet van een dusdanig niveau zijn om goede rechtshulp te kunnen verlenen. Daarnaast moet de consument altijd op de hoogte gesteld worden als zijn zaak wordt uitbesteed”, vertelt Weurding. “De rechtsbijstandverzekeraar blijft altijd eindverantwoordelijk voor de rechtshulp aan de klant.”

Uitbesteding
Het kan voorkomen dat een zaak door een rechtsbijstandverzekeraar wordt uitbesteed omdat er specifieke expertise nodig is of door een grote piek van zaken op een bepaald rechtsgebied. Verzekeraars werken hiervoor vaak samen met netwerkkantoren waarmee vaste tarieven zijn afgesproken. Het netwerkkantoor dient te voldoen aan dezelfde kwaliteitsstandaarden van de rechtsbijstandverzekeraar en de klant moet over de uitbesteding geïnformeerd worden.

Gesprek
Verder liet Weurding tijdens de uitzending weten in gesprek te gaan met rechtsbijstandverzekeraars om het uitbestedingsbeleid te beoordelen. Weurding: “Uit onderzoeken van de Consumentenbond en toezichthouder AFM blijkt dat rechtsbijstandverzekeraars een goede waardering krijgen voor hun werk. Er moet goed gekeken worden naar het uitbestedingsbeleid, zodat de kwaliteit gewaarborgd blijft.”