
Nog niet zo lang geleden publiceerde het Verbond al over het onderzoek ‘Verzekering als nutsproduct’. Daaruit komt onder andere naar voren dat, in vergelijking met woningeigenaren, relatief weinig huurders een ORV hebben als financieel vangnet voor nabestaanden. Van de huurders geeft slechts 15 procent aan een ORV te hebben, tegenover 38 procent van de woningeigenaren. En dat betekent dat na een (plotseling) overlijden hun nabestaanden in de financiële problemen kunnen komen.
De belangrijkste reden voor het niet hebben van een ORV is dat de respondenten niet weten wat het is (15 procent). Een andere veelgenoemde reden is dat ze denken al een toereikende financiële buffer hebben opgebouwd (14 procent). Onder jongeren (18-29 jaar) is de onwetendheid over de ORV nog iets groter, namelijk 20 procent.
Aandacht vasthouden
Onlangs besteedden de Consumentenbond (in de Geldgids) en televisieprogramma Kassa aandacht aan de problemen die kunnen ontstaan als een vangnet voor nabestaanden ontbreekt. “Dat is een goede zaak”, vindt Matthijs Timmermans, beleidsadviseur bij het Verbond. “Het is echt belangrijk dat mensen erover nadenken. En dat ze als het nodig is actie ondernemen. Die aandacht willen we dus graag vasthouden. Daarom blijven we samen met Verbondsleden en stakeholders werken aan goede voorlichting.”
Toolkit helpt bij voorlichting
Het onderzoek geeft ook inzicht in door wie de respondenten het liefst geïnformeerd willen worden over het nut van een ORV. Dat zijn de verzekeraar (29%), de financieel adviseur (17%), ouders/familie (12%) en onafhankelijke organisaties (10%).
Timmermans: “We hebben deze en andere inzichten gebruikt om een aantal communicatiemiddelen te ontwikkelen. Zo is er een basistekst beschikbaar waarin verzekeringsvragen worden beantwoord zoals Wat is een overlijdensrisicoverzekering? En wat is het verschil met een uitvaartverzekering?”. Ook bevat de toolkit de testimonial van Nicole. Zij verloor haar partner onverwacht tijdens een vakantie. Door de ORV kunnen zij en haar kinderen in hun huis blijven wonen. Deze testimonial is inmiddels ruim 10.000 keer bekeken.
Verder benadrukt Timmermans graag dat deze toolkit wordt bijgewerkt op basis van de wensen en behoeften van de partijen waarmee het Verbond samenwerkt. Dat houdt in dat informatie kan worden bijgewerkt en dat er tools bij kunnen komen.
Voor wie?
De Toolkit Communicatie ORV is bedoeld voor communicatie- en productspecialisten van verzekeraars en andere organisaties die klanten en consumenten willen voorlichten over de financiële gevolgen van een overlijden binnen een huishouden. En over wat ze kunnen doen om die gevolgen op te vangen.