Zoveel mogelijk consumenten bewust maken van het nut en het doel van een overlijdensrisicoverzekering om ze te behoeden voor financiële problemen. Dat is doel van het Verbond van Verzekeraars met de Toolkit Communicatie ORV. De tools zijn ontwikkeld voor organisaties en instellingen die consumenten voorlichting geven over geld, verzekeren en wonen. De toolkit bevat tekst, video en voorbeelden om eenvoudig in te zetten binnen de eigen communicatiestrategie en huisstijl.
Uit consumentenonderzoek (2023) van Miles Research in opdracht van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat 38 procent van de woningbezitters en slechts 15 procent van de huurders een overlijdensrisicoverzekering heeft. Dat baart het Verbond zorgen, omdat zo’n verzekering een belangrijk vangnet is als je partner overlijdt. In dat geval valt er vaak ook (een groot deel van het) inkomen weg waardoor nabestaanden in financiële problemen kunnen komen.
Deze basistekst geeft antwoord op vragen zoals bijvoorbeeld; wat is een overlijdensrisicoverzekering? Heb ik er eentje nodig? En, wat is het verschil met een uitvaartverzekering? Gebruik deze informatie als input voor webpagina’s, brochures, social media-berichten etc.
Het Verbond heeft een testimonial ontwikkeld waarin Nicole haar verhaal deelt. Gebruik deze video in je eigen communicatiestrategie en -middelen met onderstaande tekst:
Het over kwam Nicole. Haar man overleed plotseling tijdens hun vakantie in Spanje. Wat betekende dit voor haar en de kinderen? En hoe heeft de overlijdensrisicoverzekering ervoor gezorgd dat ze in hun eigen huis konden blijven wonen? In deze korte video van het Verbond van Verzekeraars deelt ze haar verhaal.
Deze video invoegen in een webpagina? Gebruik deze embed-code:
<iframe width="1513" height="537" src="https://www.youtube.com/embed/pvaAAyEcLPU" title="Nicole haar man overleed plotseling tijdens hun vakantie" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture; web-share" referrerpolicy="strict-origin-when-cross-origin" allowfullscreen></iframe>
Consumentenplatform Kassa (BNNVARA) besteedde in de uitzending van 19 oktober 2024 uitgebreid aandacht aan de overlijdensrisicoverzekering. Lees het artikel en bekijk de televisie-uitzending voor meer informatie en inspiratie. Ook te gebruiken in je eigen communicatiestrategie en -middelen: Verbond van Verzekeraars slaat alarm over niet afsluiten levensverzekering: Grote zorgen over financiële catastrofe na overlijden.
De Consumentenbond heeft in 2024 een uitgebreid artikel 'Geen zorgen' over de overlijdensrisicoverzekering opgenomen in de consumentengids. In dat artikel vind je een antwoord op vragen zoals: welk bedrag moet ik verzekeren? Hoe zit het met de gezondheidsvragen? En, hoe wordt de premie bepaald?
Op www.vanatotzekerheid.nl geeft het Verbond consumenten voorlichting over verzekeren. Zo is er informatie te vinden over het life event 'overlijden' en wordt de overlijdensrisicoverzekering uitgebreid uitgelegd.
Heb je vragen over de inhoud van deze toolkit of wil je met ons sparren over hoe je de tools het beste kan inzetten binnen jouw organisatie? Neem gerust contact op met Paul Koopman (woordvoerder) en/of Mariska van den Berg (beleidsadviseur vermogensopbouw en pensioen) bij het Verbond. En laat het ons vooral ook even weten als je gebruikmaakt van de toolkit. Zo kunnen we de impact die we samen maken nog beter monitoren.
Afwezig: mijn aandachtsgebieden worden waargenomen door Barbara en Elias
Lees meer over de overlijdensrisicoverzekering (ORV) en de rol van het Verbond op de themapagina:
Overlijdensrisicoverzekeringen