Het Pensioenakkoord leidt tot een nieuw pensioenstelsel. Wat betekent dit voor mensen die pensioen opbouwen via hun werkgever?
“De meeste werkgevers hebben op dit moment nog een pensioenregeling voor werknemers, waarbij de hoogte van het uit te keren pensioen van te voren vaststaat. Door allerlei ontwikkelingen, zoals de dalende rente, zijn deze regelingen onbetaalbaar geworden. Daarom stappen steeds meer werkgevers over op een ‘premieregeling’ en in het Pensioenakkoord is afgesproken dat álle werkgevers straks moeten overstappen. Bij premieregelingen liggen de risico’s die invloed hebben op de hoogte van de uiteindelijke pensioenuitkering, zoals het beleggingsrisico, bij werknemers. Zij krijgen hiermee ook meer keuzes, zoals meer of minder risicovol beleggen in hun pensioenregeling. Keuzes die passen bij hun persoonlijke situatie en wensen voor later.”
Welke impact heeft deze ontwikkeling op de pensioencommunicatie?
“In de huidige pensioenwet staan enerzijds artikelen waarin precies staat wat een pensioenuitvoerder moet communiceren en anderzijds artikelen met daarin de zogenaamde ‘open normen’. Het jaarlijkse Uniform Pensioen Overzicht (UPO) is een voorbeeld waarbij de wet voorschrijft wat er moet worden gecommuniceerd. Daarnaast zijn er open normen opgesteld, waar pensioenuitvoerders zelf meer invulling aan kunnen geven. Bijvoorbeeld dat de communicatie moet aansluiten op de kernmerken van de deelnemer. Het nieuwe wetsvoorstel ‘toekomst pensioenstelsel’, waar het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) hard aan werkt, voegt twee nieuwe open normen toe: ‘activatie’ en ‘keuzebegeleiding’. Dat houdt in dat verzekeraars en PPI’s de deelnemers begeleiden en activeren, zodat ze in staat zijn om passende keuzes te maken. Hiervoor is persoonlijke communicatie een must.”
Pim de Nijs
Hoe maken verzekeraars en PPI’s communicatie persoonlijker?
“Door deelnemers te helpen tijdens hun levenspad op basis van die nieuwe open normen ‘activatie’ en ‘keuzebegeleiding’. Denk dan aan begeleiding op momenten als trouwen, scheiden, meer of minder willen werken, van baan wisselen of eerder met pensioen gaan. Om daarmee te beginnen is begrijpelijk taalgebruik, zonder jargon, nodig. Maar denk ook aan visuele communicatie en veel meer interactie.”
Wat doen verzekeraars en PPI’s nu al?
“Anders dan het merendeel van de pensioenfondsen, bieden zij al enige tijd premieregelingen aan waarbij deelnemers meer keuzes kunnen maken. En daarom is er al veel werk verzet, zoals het vereenvoudigen van het taalgebruik en het verbeteren van online klantportalen die inzicht geven en ondersteunen bij het maken van keuzes. Ook merk ik op dat ze meer contact zoeken met deelnemers door bijvoorbeeld (online) informatiesessies. Zo hebben mijn collega’s van het Verbond en ik recent een informatiesessie gehad van onze eigen pensioenverzekeraar.”
Tot slot, wat is de ambitie van het Verbond in 2022?
“Op dit moment werkt het ministerie van SZW dus aan het wetsvoorstel ‘toekomst pensioenstelsel’. Dit voorstel wordt in 2022 door de Tweede Kamer behandeld. Voor het Verbond is dat hét moment om te pleiten voor meer ruimte voor verzekeraars en PPI’s om pensioencommunicatie zelf vorm te mogen geven, zodat dit zoveel mogelijk kan worden afgestemd op de behoefte van deelnemers. Daarnaast zijn de genoemde nieuwe open normen een uitdaging. Het is namelijk niet makkelijk om deelnemers te activeren. Maar ik denk dat als verzekeraars en PPI’s vrij zijn in de manier waarop zij mogen communiceren, er veel creatieve en effectieve manieren ontstaan. Het Verbond wil ze daarbij helpen door samen op te trekken met partijen als het Nibud, de Pensioenfederatie, Wijzer in geldzaken en de wetenschap.”
Laat een financiële foto maken!
Met de recent afgesloten Cao Verzekeringsbedrijf 2022-2023 in het achterhoofd, roepen werkgevers en vakorganisaties medewerkers op zich te verdiepen in hun financiële situatie, inclusief hun pensioen. Zij hebben zelfs een duurzaam inzetbaarheidsbudget in de cao opgenomen, zodat medewerkers een financiële foto kunnen laten maken. Dennis van de Worp, die bij Verbondspartner Montae & Partners Senior consultant is, benadrukt dat een financiële foto vooral helderheid kan scheppen. “Op basis van aangeleverde gegevens maken wij inzichtelijk wat iemands financiële situatie is en welke wensen er leven. Nu en in de toekomst”. Daarmee kan de werknemer inzien welke stappen er nog mogelijk zijn voor een passend inkomen bij pensionering. Dit geldt ook voor een partner, mocht er sprake zijn van eerder overlijden. In een webinar op 1 maart geeft Montae & Partners meer informatie over de financiële foto: Wat is en kan een medewerker met een financiële foto? Waarom is het belangrijk voor de werkgever om dit te faciliteren? Ook komen ervaringen uit de praktijk aan bod.
De financiële foto schept vooral helderheid: meld je nu aan!