Skip to Content

Verzekeraars hadden begin november in totaal 516 Verzekeringskaarten op hun websites geplaatst. Bij de laatste meting, halverwege september, waren dat er nog 325. In oktober werd er bijna 16.000 keer een Verzekeringskaart bekeken, een stijging van 27 procent ten opzichte van september. In totaal zijn de Verzekeringskaarten tot nu toe meer dan 81.000 keer bekeken.

De Verzekeringskaarten geven de consument aan de hand van icoontjes en korte teksten een overzicht van de belangrijkste eigenschappen van een verzekering. Het Verbond heeft de kaarten ontwikkeld om informatie over verzekeringen begrijpelijker en beter vindbaar te maken. Bovendien wordt het door de kaarten gemakkelijker om producten van verschillende aanbieders met elkaar te vergelijken. “Consumenten vinden de polisvoorwaarden nu vaak complex. Daardoor is de kans op teleurstelling over wat wel en niet gedekt is groot”, legt programmaleider Klantbelang en Reputatie Annemieke van Kaam van het Verbond uit.

Voor 15 soorten verzekeringen moeten verzekeraars 1 januari 2017 een Verzekeringskaart op hun website hebben staan. Daarbij gaat het onder andere om opstal-, inboedel- en motorrijtuigverzekeringen. Volgend jaar volgt nog een aantal verzekeringen.

Uit onderzoek van Motivaction bleek onlangs nog dat consumenten de Verzekeringskaarten informatiever, eenvoudiger te begrijpen en overzichtelijker vinden dan de polisvoorwaarden. Een op de twee consumenten boordeelt de Verzekeringskaart met een acht of hoger en twee op de drie zegt er (zeer) waarschijnlijk gebruik van te maken.

Standaardproducten
Overigens heeft minister Dijsselboem van Financiën deze week aan de Tweede Kamer laten weten dat hij niet van plan is de mogelijkheid van standaardproducten verder te onderzoeken. Het Verbond is altijd tegen standaardproducten geweest en is dan ook blij met dit besluit. Verzekeringskaarten zijn volgens het Verbond een belangrijk alternatief voor standaardproducten.