Skip to Content

Om te testen of de Verzekeringskaart het gewenste effect heeft op consumenten, heeft het Verbond onderzoek laten uitvoeren waarbij consumenten Verzekeringskaarten geraadpleegd hebben.

Uit het onderzoek Verzekeringskaart in de praktijk, uitgevoerd door Motivaction, blijkt dat consumenten de Verzekeringskaart informatiever, eenvoudiger te begrijpen en overzichtelijker vinden dan de polisvoorwaarden. Ook kunnen consumenten vragen over de dekking van een verzekering vaker goed beantwoorden met behulp van de Verzekeringskaart dan met (het juiste fragment) uit de polisvoorwaarden. Het beantwoorden van deze vragen wordt met de Verzekeringskaart bovendien significant makkelijker gevonden. Ook bij de Verzekeringskaart blijkt helder taalgebruik essentieel voor de begrijpelijkheid van de informatie.
 
Na het raadplegen van de Verzekeringskaart beoordeelt een op de twee consumenten de Verzekeringskaart met een 8 of hoger. De gebruikersintentie is hoog: twee op de drie consumenten zegt (zeer) waarschijnlijk gebruik te gaan maken van de Verzekeringskaart.  De deelnemers aan het onderzoek zien voor de Verzekeringskaart niet alleen mogelijkheden in de oriëntatiefase bij het vergelijken van verschillende verzekeringen, maar ook in de periode rondom het afsluiten van de verzekering en bij een eventuele schadeclaim.
 
Consumenten willen de Verzekeringskaart hiervoor kunnen raadplegen op de website van de verzekeraars (80%), op vergelijkingssites (58%), op een speciale website voor de Verzekeringskaart (37%), op de website van de adviseur (24%) en de website van de Consumentenbond (23%). Het Verbond is blij met  het eerste bewijs van het effect van de Verzekeringskaart en gaat inzichten uit het onderzoeksrapport gebruiken voor het optimaliseren van de verdere implementatie van de Verzekeringskaart.