Ook vinden meer klanten (56%) dat hun verzekeraar hun claims goed afhandelt. Tegelijkertijd meent bijna zes op de tien dat verzekeraars vooral hun eigen belang voorop stellen (57%). Zij hebben het gevoel dat belangrijke zaken in de “kleine lettertjes” staan (59%) of dat verzekeraars proberen om onder betaling uit te komen (43%). Er valt voor verzekeraars dus nog steeds veel te winnen op het gebied van consumentenvertrouwen. Dit blijkt uit de Consumentenmonitor, een jaarlijks onderzoek naar opvattingen en het vertrouwen dat klanten van verzekeraars hebben in de verzekeringssector.
Zekerheid
Consumenten maken zich door de huidige economische situatie zorgen over hun persoonlijke financiën en gezondheid. Vooral de zorgen over het gezin vallen op: deze zijn gestegen van 21% naar 33%. Door het grote personeelstekort in veel branches maakt men zich minder vaak zorgen over hun baan dan in de jaren daarvoor (van 19% naar 12%). Desondanks ervaart 23% van de consumenten op dit moment onvoldoende financiële zekerheid. Verzekeringen worden ook vaker gecontroleerd dan een jaar geleden (53% versus 42%). Meer mensen (68%) vertrouwen erop dat verzekeraars altijd voldoende geld in kas hebben om uit te keren.
Informatie/communicatie
Klanten zijn met name positief over het contact via de chat, over de klachtafhandeling, de mijn-omgeving en over het indienen van een claim (59%).Het oordeel over de website van de verzekeraar is minder positief. Maar 40% van de consumenten is hier tevreden over. Mogelijke verklaring is dat de site vaak algemene informatie over verschillende producten bevat, waar je via de andere contactmogelijkheden veel specifieker kan zijn. Slechts 13% heeft veel en 49% redelijk vertrouwen in het advies door een computer of robot. Vier op de tien (40%) vertrouwt op het advies van een mens. Overall neemt het vertrouwen van consumenten toe in de deskundigheid van verzekeraars (66%).
Meer weten over de Consumentenmonitor? Klik hier!