Skip to Content


We hebben je voorgedragen voor de AM Young Talent lijst. Dat was wat ik te horen kreeg toen ik terugkwam van vakantie en weer op kantoor verscheen. Ik was verbaasd, maar inmiddels mag ik, samen met zeven anderen, deelnemen aan een rondetafelgesprek om mijn visie te geven op de verzekeringsbranche.

 

Een grote eer. Uiteraard. En natuurlijk ben ik me meteen gaan voorbereiden. Welke boodschap wil ik graag meegeven? Voor mij was dat meteen duidelijk. Dat werken in de verzekeringssector zoveel leuker en dynamischer is dan je je vooraf kunt voorstellen. Eigenlijk wil ik gewoon mijn eigen ervaringen delen. Niks meer en niks minder. Bovendien draag ik die eigen ervaring al dagelijks uit in mijn werk. Hoe en waarom? Dat vertel ik je graag in deze blog.

‘Wat nou als ik het niks vind?’

Eerst even terug naar hoe het allemaal begon. Toen ik bij het Verbond van Verzekeraars solliciteerde, keek ik niet alleen naar de arbeidsvoorwaarden. Ik wilde ook graag weten wie mijn toekomstige collega’s zijn, hoe mijn werkplek eruitziet en misschien wel het belangrijkste: wat moet ik gaan doen? Ik was, na een fijne sollicitatie, blij verrast en tekende vol enthousiasme mijn contract. Ik wist het zeker.
Totdat de twijfel toesloeg. Wat nou als ik het na twee maanden niks vind? Of als de inhoud van het werk me tegenvalt? Straks ben ik alleen met polissen en PowerPoint bezig. En hoe gaat dat als ik weer wegga? Zit ik dan met een onverkoopbaar CV?

Strakke vacaturetekst

Alle twijfel is allang verdwenen. De verzekeringssector blijkt heel leuk te zijn en mijn werk erg afwisselend. Ik bepaal zelf waar en wanneer ik werk. Sterker nog, ik krijg volop de ruimte en verantwoordelijkheid om de doelen te halen zoals ik dat wil. Ik kan echt geen enkele reden bedenken om weg te willen.
En weet je wat nou zo opmerkelijk is, ik hoor dit verhaal steeds vaker. Andere mensen die van buiten de sector komen, hebben precies dezelfde ervaring als ik. En daar zit de crux van onze sector. Ik heb een ander beeld gekregen van verzekeraars, doordat ik er per toeval in de sector terecht ben gekomen. Persoonlijke ervaring is dus veel belangrijker dan een strakke vacaturetekst. Maar hoe trek je jong talent aan als het imago je in de weg zit?

Imago verzekeringssector

Uit onderzoek van het Verbond blijkt dat jongeren de verzekeringssector niet bepaald als een populaire werkgever zien. Saai, bureaucratisch en hiërarchisch worden het meest genoemd. Daarnaast staan we het minst vaak in de top 3 van meest aantrekkelijke sector om in te werken.
Werk aan de winkel dus, want zonder 

voldoende instroom en het aantrekken van jong talent met nieuwe kennis lopen we niet alleen achter, maar ervaren we op termijn ook problemen met de dienstverlening richting onze klanten. Op zijn zachtst gezegd niet ideaal, omdat verzekeren impact op ons allemaal heeft. Probeer maar eens na een brand een nieuw huis en een nieuwe inboedel uit je eigen zak te betalen. Dat kunnen niet veel mensen.

Insurance Challenges

Samen met onze leden werken wij hard aan het imago. Ik ben bij het Verbond verantwoordelijk voor het imago van de sector onder jongeren en wil graag de ervaring delen die ik zelf heb gehad. Daarbij zet ik twee dingen centraal: hoe is het nou echt om bij een verzekeraar te werken? En waar kun je eerlijke, heldere en makkelijk vindbare info vandaan halen? Volgens onderzoek is namelijk aan beide een gebrek.
Om met de eerste te beginnen. We zijn van start gegaan met Insurance Challenges. Studenten worden bij een verzekeraar uitgenodigd en, na uitleg van een expert, mogen zij een oplossing bedenken voor een belangrijke vraag waar verzekeraars mee worstelen. In één dag ervaren ze hoe het bij een verzekeraar werkt. Ze spreken met ‘collega’s’ op de werkvloer en komen daadwerkelijk met een verzekeraar in aanraking. Contact staat centraal.

Verzeker je toekomst

Voor het tweede punt, de informatievoorziening, hebben we een nieuwe website gelanceerd: www.verzekerjetoekomst.nl. Collega’s vertellen hoe het is om in de sector te werken. Want wat doet een data analist? Of een procurement consultant? Mooi vind ik dat geïnterviewden niet het perfecte verhaal vertellen. Het zijn eerlijke interviews, waarin zowel de leuke als de minder leuke aspecten aan bod komen. Ook geven we concrete informatie over dagelijkse werkzaamheden. Hoe ziet een dag uit het leven van een data-analist eruit? En hoe een week?
Een student (of zij-instromer) kan op die manier een mooi en vooral een reëel beeld krijgen van wat hij/zij voor onze sector kan betekenen.

Heb ik je overtuigd? Of nog niet helemaal? Neem eens een kijkje op de website of mail me. Ik wil graag zoveel mogelijk studenten hetzelfde gevoel geven als ik heb mogen ervaren over de verzekeringssector. Gewoon het eerlijke verhaal vertellen. Misschien kan ik dan wel, op termijn, mijn eigen functie overbodig maken!

 

 

 

Richard Roelevink is beleidsadviseur Onderwijs en Arbeidsmarkt bij het Verbond van Verzekeraars