De kalender geeft aan dat de herfst voor de deur staat. Dat betekent dat alarmcentrales de balans weer opmaken van het hoogseizoen. Hoeveel meldingen zijn er deze zomer geweest? Meer of minder dan een jaar eerder? En wat sprong er dit keer uit?
Nyree van der Laan van alarmcentrale Eurocross benadrukt dat 2024 “redelijk normaal” is verlopen. “We hadden deze sportzomer, met het EK in Duitsland en de Olympische Spelen in Parijs, veel meer pechgevallen op de weg verwacht, maar die drukte is zo goed als uitgebleven.”
Niet of onvoldoende verzekerd
Opvallend noemt ze het hoge aantal meldingen van vakantiegangers die niet of onvoldoende zijn verzekerd. “Een jaar geleden kregen we daar één of een paar keer per week te maken. Nu was dat dagelijks. Heftig, want de schade kan torenhoog oplopen als je niet of onvoldoende bent verzekerd.”
Ze geeft een voorbeeld van een jonge vrouw die naar Mexico reisde. Ze ging op retraite, had te veel zout water gedronken, waardoor haar slokdarm is gescheurd en haar longen zijn geperforeerd. Zij is toen in het ziekenhuis is opgenomen. “Een extreem voorbeeld", aldus Van der Laan, “maar als je niet (aanvullend) bent verzekerd, kun je met een torenhoge rekening te maken krijgen. Het ging in dit specifieke geval om een fiks bedrag, van zeker rond de 100.000 euro.”
Onderzoek naar knokkelkoorts
Eerder dit jaar trok Eurocross al aan de bel over het hoge aantal gevallen van dengue (knokkelkoorts), een virale infectieziekte die ontstaat door een beet van de tijgermug. “Het aantal meldingen stijgt elk jaar. We hebben er, met 132 meldingen, nu al meer dan in heel 2023. De meeste meldingen komen uit Indonesië, Thailand en Curacao, maar de tijgermug komt tegenwoordig ook voor in Europa en Nederland.”
Volgens Van der Laan reist de mug niet alleen met reizigers in de koffer mee naar Europa, maar gedijt deze ook goed in ons land door het veranderende klimaat. “De gevolgen van een beet kunnen heftig zijn. Daarom zijn we een onderzoek gestart met het LUMC, zodat we een beter beeld krijgen bij de ziekte en het verloop.”
Overlijdensgevallen
Verder noemt Van der Laan het opmerkelijk dat het aantal overlijdensgevallen ieder jaar oploopt. In 2021 overleden 177 mensen op reis. Een jaar later waren het er 216, vorig jaar 239 en dit jaar zijn er al 145 reizigers overleden. “We verwachten dat die stijgende lijn doorzet en we over heel 2024 boven de 239 van 2023 uitkomen.”
Naar de oorzaak is het gissen, meent Van der Laan. “Misschien nemen mensen meer risico op reis. Of gaan er meer ouderen overwinteren. We weten het simpelweg niet.”
Wat ze wel weet, is dat de top drie van landen waar de meeste Nederlandse reizigers overlijden, al jaren hetzelfde is. Op 1 staat Spanje, Frankrijk deelt de tweede plaats met Suriname en op 3 staat Duitsland.
Vermissingen
Afgelopen hoogseizoen zijn er ook veel vermissingen in het nieuws geweest. Helaas vaak met een trieste afloop. Door de jaren heen heeft ook Eurocross vermissingen begeleid en dat heeft veel impact, benadrukt Van der Laan. “Er gebeuren vaker heftige dingen, maar een vermissing doet wat met onze hulpverlening. Het gebeurt bijna elk jaar wel één of meerdere keren en dat is een heel intensief traject. Onze hulpverleners zijn goed getraind, maar ze kunnen altijd na zo'n ervaring even pauze nemen of met iemand praten als dat nodig is.”
Natuurgeweld
Tot slot noemt ze het frappant dat de zomer van 2024 uitzonderlijk weinig natuurgeweld heeft gekend. “Wij hebben een aantal meldingen uit Mallorca gehad, maar dat was zeer beperkt. Er zijn deze zomer weinig meldingen vanwege bosbranden of overstromingen bij ons binnengekomen. Dit in tegenstelling tot vorig jaar toen wij onze handen vol hadden aan de heftige hagel bij het Gardameer.”
Het aantal ‘technische’ meldingen dat dit jaar bij Eurocross is binnengekomen, is dan ook met dertien procent gedaald. “Je moet bij technische meldingen vooral denken aan telefoontjes van gestrande reizigers", besluit Van der Laan, die er op de valreep nog aan toevoegt dat het aantal medische hulpvragen met ruim veertien procent juist is gestegen.
Meer cijfers over de zomer van 2024 en een nieuwsartikel over de knokkelkoorts is te vinden op de website van Eurocross.
Was dit nuttig?