Skip to Content

Het aantal medewerkers in de verzekeringssector neemt af, maar ZLM neemt nog steeds mensen aan. Gemiddeld zo’n tien per jaar. “We zien de groei ook in onze portefeuille”, legt Monshouwer uit. “Bij de autoverzekeringen, maar ook bij inboedel, aansprakelijkheid, rechtsbijstand en reis. We groeien over de complete breedte. We zijn gefocust op onze klant en onze medewerkers, kennelijk slaat dat aan.”

Veiligheidspark

Het mes snijdt aan twee kanten, benadrukt Monshouwer. “Ons restaurant werd simpelweg te klein voor alle medewerkers. En natuurlijk zullen we de benodigde kantoorruimte nog toetsen als corona eenmaal voorbij is, maar de plek naast ons kantoor biedt ons ook de mogelijkheid om een eigen Veiligheidspark te realiseren.”
Op dit moment wordt er hard gesloopt in het perceel naast het ZLM-kantoor aan de rand van Goes. Het skelet en de funderingen van de bestaande gebouwen worden hergebruikt en daarnaast krijgen veel bestaande onderdelen een nieuwe bestemming. De wanden worden voor een deel geïsoleerd met oude spijkerbroeken en met de zonnepanelen op het dak kan ZLM alle gebouwen van stroom voorzien.

Bijdragen aan veiliger samenleving

Het Veiligheidspark, dat in de eerste helft van 2022 klaar moet zijn, maakt onderdeel uit van het strategisch plan van ZLM. “In onze missie hebben wij heel nadrukkelijk opgenomen dat we als verzekeraar én dienstverlener een bijdrage willen leveren aan een veiligere samenleving.”
Volgens Monshouwer uit die ambitie zich in drie verschillende activiteiten. De eerste en meest concrete is het oefenterrein waar vanaf volgend jaar trainingen kunnen worden gegeven. “Wij faciliteren nu al allerlei rijvaardigheidstrainingen, maar moeten daarvoor uitwijken naar diverse andere centra. Straks kunnen we onze zogenoemde GRIP-training voor jonge automobilisten, de rijzekerheidstrainingen voor ouderen of het oefenen met het rijden met een caravan gewoon op ons eigen terrein aanbieden. We overwegen zelfs om in de toekomst fietstrainingen voor leerlingen van de basisschool te organiseren.”

"We overwegen ook om fietstrainingen voor basisscholen te organiseren"

Kenniscentrum

Het tweede aspect van de ZLM-missie is dat de onderlinge zich graag wil ontwikkelen tot een Kenniscentrum voor preventie en veiligheid. “We zoeken daarvoor onder meer naar samenwerking met onderwijsinstellingen. In het Kenniscentrum kunnen we de kennis en ervaring niet alleen samenbrengen, maar ook delen met anderen, waaronder bijvoorbeeld de provincie en gemeenten.”
Het derde en laatste onderdeel betreft de publiek-private samenwerking. “Gezamenlijk kunnen we initiatieven nemen om de verkeersveiligheid te bevorderen, bijvoorbeeld door bepaalde knelpunten veiliger te maken. Wij gaan zeker de rol van de overheid niet overnemen, maar kunnen wellicht een bijdrage leveren in de financiering. Wij hebben ambities en zijn continu bezig om de wereld om ons heen een beetje veiliger te maken, maar vraag me niet precies waar het schip strandt. Ik ben eerlijk gezegd zelf ook wel nieuwsgierig waar we over tien jaar staan.”