De al ingezette koers bestaat uit vier speerpunten: de organisatie van Insurance Challenges, meer samenwerken met onderwijsinstellingen, de ontwikkeling van een platform over de verzekeringssector voor werkzoekenden én een imagocampagne voor medisch adviseurs.
Insurance Challenges
Tijdens een Insurance Challenge maken studenten kennis met een verzekeraar en werken in teamverband aan een oplossing voor vragen die verzekeraars écht bezighouden. Denk aan duurzaamheid, de krappe arbeidsmarkt, het verantwoord gebruik van data of meewerken aan de energietransitie. Tegelijkertijd vergroten verzekeraars hun netwerk van studenten en krijgen zij de kans om hun toegevoegde waarde aan onze samenleving te laten zien. Kortom; wat betekent werken in de verzekeringssector nou echt?
In 2022 waren er drie challenges waaraan verschillende groepen studenten meededen. Na afloop van zo’n challenge krijgt de organisatie altijd vragen van studenten over stages en vacatures. En er zijn zelfs al studenten die in de sector bezig zijn. Omdat zowel studenten als verzekeraars blij zijn met de challenges, volgen er in 2023 meer edities.
Samenwerken met onderwijsinstellingen
Naast de Insurance Challenges is meer nodig om scholieren en studenten kennis te laten maken met onze sector. Om dat te realiseren, wordt in 2023 de samenwerking met onderwijsinstellingen versterkt. Dat betekent dat verzekeraars mee gaan werken aan curricula van bepaalde opleidingen. Hoe? Door praktijkcases en het geven van gastlessen. Uit ervaring blijkt bijvoorbeeld dat het behandelen van praktijkcases in een les één van de meest effectieve middelen is om de inhoud van ons werk met studenten te delen.
In 2023 starten we met een pool van (young) professionals die gastlessen geven, praktijkcases behandelen in de les en meedenken om die samenwerking te versterken. Een andere ideeën het meewerken aan projecten en bezoekjes van studenten aan verzekeraars.
Platform
Om studenten die meer over onze sector willen weten te voorzien van de juiste informatie, is het belangrijk dat zij informatie over werken bij een verzekeraar makkelijk kunnen vinden. Nu is die informatie verspreid over verschillende webpagina’s. Dat zorgt voor versnippering én een minder goede vindbaarheid. De Commissie Onderwijs en Arbeidsmarkt is daarom van plan om webpagina’s te ontwikkelen waarop praktijkcases, interviews en veelgestelde vragen zijn te vinden.
Medisch adviseurs
Tot slot vertaalt de krappe arbeidsmarkt zich in een tekort aan medisch adviseurs bij levens- en inkomensverzekeraars. Om dat tekort aan te pakken, is begin 2022 een visie ontwikkeld met mogelijke oplossingen. Eén van die oplossingen is een imagocampagne. Dat project start in 2023 met een werkgroep onder leiding van de Commissie Onderwijs en Arbeidsmarkt.
Doe ook mee!
Richard Roelevink, beleidsadviseur Onderwijs en Arbeidsmarkt, nodigt verzekeraars uit om mee te werken aan een of meerdere initiatieven. Hij roept verzekeraars dan ook op om contact met hem op te nemen via r.roelevink@verzekeraars.nl. En kijk voor meer informatie ook eens op de webpagina over Onderwijs en arbeidsmarktprofilering.