De discussie is aangeslingerd door de Telegraaf die meldt dat consumenten door de bomen het bos niet meer zien. Wat is wel toegestaan? Wat niet? En is het wel verzekerd als je volgens de wet de openbare weg niet op mag?
Het antwoord is kort maar krachtig dat de voertuigen die verboden zijn op de openbare weg meestal ook niet zijn verzekerd. “Dat komt”, aldus een woordvoerder van het Verbond van Verzekeraars, “doordat die voertuigen niet zijn gekeurd en gecontroleerd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer.”
Betere voorlichting
Het Verbond pleit voor meer duidelijkheid en een betere voorlichting. “Daarbij kun je denken aan de douane die consumenten wijst op de risico’s en regels van de elektrische voertuigen als reizigers deze willen invoeren. Of aan de verkopers van elektrische en innovatieve voertuigen die hun klanten al bij de aanschaf duidelijk informeren.”
Voorop staat, benadrukt de woordvoerder dat consumenten moeten weten waar ze aan toe zijn en die helderheid ontbreekt nu vaak. “Het ene elektrische voertuig mag wel op de openbare weg en de andere weer niet. De een moet wel een kenteken hebben, de andere niet. De een heeft wel een verzekeringsplicht en de andere weer niet. Het zou mooi zijn als de spelregels duidelijker worden. Voor consumenten, maar ook voor de verzekeringssector. Verzekeraars kunnen namelijk niet zelf bepalen welke voertuigen verplicht moeten worden verzekerd en of ze wel of niet de openbare weg op mogen. Dat doet het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.”