Skip to Content

Joost van Dijk is marketingdirecteur bij Welten Groep, een detacheerder en opleider voor de financiële branche. Zelf heeft hij het liever niet over detacheren. “Wij helpen jonge mensen aan een leuke baan en een goede opleiding om relevant te blijven.” Van Dijk sprak vorige week tijdens de jaarlijkse Coöperatiedag van het Platform Onderlinge Verzekeraars. Een eyeopener.

Werkgeluk

Hij had zijn inleiding de titel Aanstekelijk werkgeverschap meegegeven. “Dat gaat veel verder dan goed werkgeverschap. Het houdt in dat medewerkers continu worden aangesproken op hun krachten, drijfveren, passies, inzichten en ideeën.”
Aanstekelijk werkgeverschap gaat vooral over werk- en levensgeluk, was zijn boodschap aan een volle zaal met onderlinge verzekeraars. En hij had meteen ook slecht nieuws: slechts 15 procent van de mensen is echt gelukkig in en met zijn werk. “Ik schrik daarvan.”

"Slechts vijftien procent is echt gelukkig met zijn werk. Ik schrik daarvan"

Een magere 7

Van Dijk nam de proef op de som en vroeg de zaal een cijfer te geven aan de eigen organisatie voor aanstekelijk werkgeverschap. Niemand gaf een tien, ook geen negen. Een paar staken hun hand omhoog bij een acht, maar het merendeel kwam uit op een zeven. “Een mager getal”, vindt Van Dijk. “Moet je je voorstellen dat je een avond uitgaat met je partner. Je hebt je ongelooflijk uitgesloofd om hem/haar te verrassen en als je na afloop vraagt: geef eens een cijfer, krijg je een zeven. Aanstekelijk werkgeverschap gaat niet over een zeven, maar over achten, negens en tienen.”

Geen vacatures? Dat kan niet!

Er is volgens Van Dijk geen ontkomen meer aan. Iedere organisatie en elk bedrijf moet tijd en moeite steken in aanstekelijk werkgeverschap. “Naast de krapte op de arbeidsmarkt heeft de verzekeringssector last van vergrijzing. Je hebt echt geen keuze meer, maar toch zie ik bij sommige verzekeraars op de website: wij hebben nu geen vacatures! Hoe kan dat? Zijn jullie geen goede verhalenvertellers? Vertel eens waarom een young professional bij jullie moet werken. Wie ben je? Wat zeg je? Wat doe je? Jullie laten een kans liggen om kennis te maken met young professionals. Sta altijd open voor fris talent!”

"Bij sommige verzekeraars zie ik op hun website 'Wij hebben nu geen vacatures'. Hoe kan dat?"

Alles weten van je doelgroep

Les één is dan ook: zorg dat je weet wie je doelgroep is en wat hen beweegt. Van Dijk: “Je kunt alles vinden op internet, zodat je weet wat young professionals belangrijk vinden. Salaris bijvoorbeeld. Als je dat niet noemt, reageren ze geen eens. En wat te denken van een vast contract? Voor oudere generaties een must, nu vindt slechts een kwart een vast contract belangrijk. En kwam die oudere generatie vanzelf naar jou toe? Deze generatie zoekt niet naar een baan. Je moet ze zelf bellen.”
Nieuwsgierig naar arbeidsmarktdata van jouw doelgroep? Kijk eens op jobdigger.nl.”


Achterdeur op slot

Aan het slot van zijn inleiding deelde Van Dijk nog enkele tips met de aanwezigen. “Houd de achterdeur op slot. Wij hebben een zogenoemde Welt Card ontwikkeld die we in het vierde kwartaal implementeren. Als onze medewerkers een opdracht succesvol afronden of hun Wft-diploma hebben gehaald, krijgen ze punten, waarmee ze bijvoorbeeld gratis of met korting kunnen sporten. Daarnaast hebben we een dashboard gebouwd voor persoonlijke groei. Jongeren willen graag weten wat hun volgende stap kan zijn. Als je geen perspectief biedt, zijn ze zo weer weg.”
Zijn belangrijkste tip is echter: zorg dat je zichtbaar bent en leer anders communiceren. “Ga aan de slag. Vertel je eigen verhaal en ga niet voor die 7, maar voor een 8, 9 of 10.”