Skip to Content

Consumentenbond: “Privacy is geen premium-dienst”

De Consumentenbond vindt dat verzekeraars niet voorbij moeten gaan aan de behoefte aan privacy die vele verzekerden hebben. Woordvoerder Sandra de Jong: “De verzekeraars willen blijkbaar van privacy, wat nog steeds een grondrecht is, een premium-dienst maken waarvoor je moet betalen. Een flink aantal consumenten zal gaan voor de korting, maar is er straks nog keuze voor consumenten die hun privacy willen behouden?” Volgens de Consumentenbond moeten verzekeraars nog veel vragen beantwoorden: “Er ontbreekt concrete informatie en dat is juist een van de risico’s bij het gebruik van de informatie over verzekerden.“

Bits of Freedom: “Gaan verzekeraars de norm bepalen?”

Bits of Freedom verwelkomt de discussie, maar ziet veel risico’s van big data-analyses door verzekeraars, schrijft zij in een artikel op haar site. Ze vraagt zich af in hoeverre verzekeraars gaan bepalen wat wenselijk en onwenselijk gedrag is. “Is het wenselijk dat commerciële partijen als verzekeraars sturend worden in hoe we ons leven inrichten? En is het wel de taak van de verzekeraar om van ons veiliger-rijdende, gezonder-etende, betere burgers te maken?” Daarnaast maakt Bits of Freedom zich zorgen over de controleerbaarheid van big data-analyses: “wat gebeurt er wanneer ingrijpende keuzes over ons leven gemaakt worden op basis van algoritmes die we niet begrijpen?”

VNO-NCW: “Met de discussie komen we een stap verder”

VNO-NCW juicht het toe dat het Verbond de discussie omtrent Big Data probeert te stimuleren en erkent dat het een gevoelig onderwerp in de financiële sector is. “In weinig sectoren worden nieuwe digitale ontwikkelingen en toepassingen met zoveel maatschappelijke argusogen bekeken als in de wereld van banken en verzekeraars”, legt David de Nood, Secretaris ICT-beleid, uit. Aan de andere kant erkent VNO-NCW wel de noodzaak dat de financiële sector blijft innoveren om de groeiende competitie van buitenlandse bedrijven en nieuwkomers te kunnen bijhouden. “Digitale innovatie is, en blijft, de motor achter groei en welvaart. Daarom is het goed om samen bewust te kijken naar digitalisering.”

Alle input is welkom

Uiteraard leidt de green paper tot nieuwe discussies en vragen. Verzekeraars gaan hiermee aan de slag en blijven belanghebbenden en betrokkenen aanmoedigen om input te leveren. Wil je zelf een bijdrage aan de discussie leveren? Laat dan een reactie achter op verzekeraars.nl/mlt.