Een verzekeringskaart geeft de consument aan de hand van icoontjes en korte teksten een makkelijk overzicht van de belangrijkste kenmerken van een verzekering. Het Verbond heeft de kaarten dan ook ontwikkeld om de informatie over verzekeringen begrijpelijker en beter vergelijkbaar te maken.
In totaal zijn er nu voor zo'n zeventig verschillende verzekeringen kaarten gemaakt, ook voor zakelijke producten. Swienink heeft vooral aan de cijfers kunnen merken dat de verzekeringskaarten een flinke spurt hebben gemaakt. "De afgelopen maanden hebben verzekeraars heel veel nieuwe kaarten gemaakt. Zo stonden er eind juli ruim 2.500 kaarten online, terwijl dat er deze week 'ineens' 3.505 zijn."
Omgerekend naar bezoekersaantallen betekent het dat 219 verzekeraars, volmachten en financieel dienstverleners gemiddeld bijna 2.000 bezoekers per dag op hun site mogen verwelkomen. "Met een enorme uitschieter richting de 10.000 rond 1 oktober", aldus Swienink.
Uit een webanalyse blijkt dat de verzekeringskaarten sinds hun introductie in 2016 op zo'n 1,2 miljoen unieke pageviews zijn getrakteerd.