Het Digitaal Paspoort is meer dan twintig jaar de branchestandaard voor inloggen in de verzekeringssector geweest. Om veiligheidsredenen vervalt het Digitaal Paspoort eind 2021. Dienstverleners en gebruikers van het paspoort kunnen tot en met december 2021 overstappen naar een nieuw inlogmiddel: eHerkenning. “Veilig digitaal zakendoen is uitermate belangrijk, daarom roep ik alle verzekeraars op om eHerkenning te implementeren, het liefst zo snel mogelijk maar uiterlijk volgend jaar,” benadrukt Richard Weurding , algemeen directeur van het Verbond. “Met behulp van de centrale informatiepagina worden verzekeraars van ‘a to z’ begeleidt bij de stappen die nodig zijn om snel en efficiënt over te schakelen.”
Helder stappenplan
De centrale informatiepagina bevat een stappenplan voor gebruikers (onder andere financiële adviseurs) en voor online dienstverleners (bijvoorbeeld verzekeraars en serviceproviders). Ook staat op de pagina een overzicht van meest gestelde vragen en worden de belangrijkste begrippen toegelicht. Bij de informatiepagina ligt het accent op het waarom en wanneer van de migratie. Over het hoe en wat worden verzekeraars geïnformeerd via hun leveranciers.
eHerkenning standaard voor B2B-authenticatie
eHerkenning is dé Nederlandse standaard voor B2B-authenticatie, ook buiten de verzekeringssector. Inmiddels is de eerste verzekeraar live met eHerkenning. Bij a.s.r. loggen sinds eind juni meer dan 200 kantoren met eHerkenning in op het adviseursportaal Cockpit.