Vanaf 7 januari kunnen tussenpersonen alleen nog maar inloggen met eHerkenning, omdat het huidige digitale paspoort per die datum vervalt. Starten adviseurs pas op 7 januari met eHerkenning, dan is de kans groot op inlogproblemen en dat tussenpersonen massaal de IT-afdeling gaan bellen van de verzekeraar. Die afdeling kan onmogelijk iedereen nog diezelfde dag de gewenste ondersteuning bieden. Dus hoe eerder tussenpersonen gaan testen, hoe groter de kans op een soepele overgang, ook voor verzekeraars.
Single sign on
Als verzekeraars tussenpersonen wijzen op het gebruik van Single Sign On (SSO), dan wordt het nut van eHerkenning direct duidelijk. Met SSO hoeft een gebruiker, eenmaal ingelogd op het portaal van partij A, zich twee uur lang niet opnieuw te authenticeren met eHerkenning. Dus ook niet als je vervolgens naar een portaal van partij B of C gaat, mits B en C ook SSO hebben "aangezet."
Nog geen eHerkenning
Heeft de tussenpersoon nog geen eHerkenningsmiddel? Verschillende leveranciers bieden eHerkenning aan. Wellicht is de volgende introductietekst behulpzaam om tussenpersonen hierop te attenderen:
Het afgelopen jaar heeft het Verbond in overleg met Adfiz (tussenpersonen) en de NVGA (gevolmachtigd agenten) onder regie van standaardisatie instituut SIVI gewerkt aan de overstap van de sector naar eHerkenning. Dit proces bevindt zich nu in de afrondende fase. eHerkenning is een digitaal middel voor B2B identificatie. Voorheen werd daarvoor het digitaal paspoort gebruikt. Maar dit inlogmiddel kent verschillende nadelen: doordat vaak hele afdelingen het digitale paspoort gebruiken, is het niet heel veilig. Daarnaast wordt het paspoort maar door één bedrijf aangeboden wat gevolgen heeft voor de prijs en voorwaarden. eHerkenning is op gebaseerd op persoonsgebonden technologie en daardoor veiliger. Een bijkomend voordeel is dat het e-Herkenning door meerdere met elkaar concurrerende bedrijven wordt aangeboden.