Omdat de verkeersveiligheidsambities uit het regeerakkoord zwaar onder druk staan, hebben de leden van de Verkeersveiligheidscoalitie al vaker bij betrokken (lokale) overheden aangedrongen op investeringen. Volgens de coalitie is met name geld nodig voor een veiligere (fiets)infrastructuur, het op peil brengen van handhaving (vooral in steden) en meer capaciteit bij overheden om verkeersveiligheidsprojecten uit te kunnen voeren. De coalitie wijst erop dat investeringen in zich aantoonbaar terugbetalen. Eerder is gebleken dat kosten en baten zich verhouden als 1: 3 à 4.
Door te lang blijven leunen op successen uit het verleden en onvoldoende investeringen in verkeersveiligheid, is Nederland in de afgelopen jaren weggezakt uit de top-10 van meest verkeersveilige landen in Europa. In 2018 steeg het aantal verkeersdoden met maar liefst bijna 11 procent, de grootste stijging in jaren. Wat de Verkeersveiligheidscoalitie betreft is dit een onacceptabele situatie. Werken aan verkeersveiligheid is complex en kostbaar. Met respect voor al het werk dat al wordt verricht, ook door de Verkeersveiligheidscoalitie zelf, doet zij een uiterst beroep op de gezamenlijke overheden om geen tijd meer te verliezen en nu substantieel te investeren in veilige (fiets)infrastructuur en handhavingscapaciteit.