Verzekeraars zijn een bij uitstek geschikte partij om een bijdrage te leveren aan verkeersveiligheid. Door de schademeldingen die zij registreren hebben ze kennis van het aantal en type schades en inzicht in omstandigheden die gevaarlijk kunnen zijn voor weggebruikers – denk aan sneeuw of regen. Tegelijk kunnen ze verzekerden ‘beïnvloeden’, bijvoorbeeld door korting te geven op de premie als iemand lange tijd schadevrij rijdt.
Gewaarschuwd voor slecht weer
Veel van de verzekeraars zetten de kennis die zij hebben in voor preventie. Zo geven onder meer Allianz, ZLM en a.s.r. desgevraagd aan in nieuwsbrieven, op social media en via de website tips te geven voor veilig rijgedrag. Allianz benut daarbij ook de nieuwe technieken. Thom Mallant: “Wij bieden bijvoorbeeld ook een ‘WeatherSafe app’ aan. Gebruikers ontvangen dan waarschuwingen voor slecht en extreem weer. En we bieden meer apps die veilig rijden stimuleren.” Transportverzekeraar TVM werkt via een veiligheidsplan aan groter risicobewustzijn binnen organisaties. Vanuit dit plan organiseren zij ook de manifestatie ‘Ridders van de weg’ waarbij chauffeurs een onderscheiding kunnen krijgen voor schadevrij rijden.
Speciale trainingen
ZLM zet vooral in op trainingen. Zo ondersteunt de maatschappij Trials, een eendaagse rijvaardigheidstraining voor jongeren van 18 t/m 27 jaar die in het bezit zijn van een rijbewijs B. Onderzoek toonde al aan dat deze groep minder brokken maakt dan jongeren die het programma niet hebben gevolgd. Het succes smaakt naar meer. Zo doet ZLM nu ook een pilot met een training voor rijden met een caravan.
Het Verbond probeert haar leden zoveel mogelijk te ondersteunen bij dit soort activiteiten. Een van de voorbeelden is het eerder genoemde Trials, ooit gestart op initiatief van het Verbond. In 2014 heeft het Verbond opnieuw toegezegd het programma te ondersteunen tot 2017. Hiervoor sloten alle betrokken partijen een Safety Deal. En een ander voorbeeld is de Safety Deal STAR, om de registratie van verkeersongevallen te verbeteren.
In het nieuws
Diverse media meldden het ruim een week geleden: Usage Based Insurance – een verzekering op basis van gedrag – is in opkomst. Een kastje of stekker in je auto meet hoe je rijd. En hoe netter je rijd hoe meer korting je krijgt. Dat blijkt te werken: bestuurders met zo’n kastje rijden minder schade (zie berichtgeving NOS). Dat betekent dus korting op de premie, maar ook meer verkeersveiligheid.
Oproep!
Het Verbond is altijd op zoek naar meer goede intiatieven op het gebied van verkeersveiligheid. Lid van het Verbond en ook aan de slag met een verkeersveiligheidsproject? Meld het via m.de.blaeij@verzekeraars.nl.