De uitspraak vorig jaar van de Geschillencommissie van het Kifid leidde tot veel onduidelijkheid en verbazing. Klanten hebben immers al de mogelijkheid om hun schadeverzekering bij premieverhogingen (veelal binnen 30 dagen) op te zeggen. Sowieso zijn de meeste polissen na een jaar dagelijks opzegbaar. Ook waarschuwden verzekeraars dat klanten, als de uitspraak zou worden gevolgd, mogelijk onverzekerbaar raken als ze niet zouden reageren op een nieuw aangeboden verzekeringscontract.
Alle bezwaren gegrond
Het Verbond is dan ook verheugd dat de Commissie van Beroep alle bezwaren gegrond heeft bevonden. De commissie oordeelt dat de wederzijdse rechten en verplichtingen van de verzekeraar en de verzekerde voldoende in evenwicht zijn, mede omdat de verzekerde na het eerste verzekeringsjaar zijn polissen kan beëindigen. In dit stelsel is volgens de Commissie van Beroep ‘geen goede reden’ om onderscheid te maken tussen meer of minder ingrijpende wijzigingen van premie en voorwaarden, en het Verbond onderschrijft dat volledig.
Verzekeraars proberen altijd tot een beheersbare premieontwikkeling te komen en hun klanten over een eventuele stijging tijdig en helder te informeren. Soms een kan (grotere) stijging van de premie vanuit prudentieel oogpunt noodzakelijk en onvermijdelijk zijn, denk bijvoorbeeld aan exceptioneel grote schades als gevolg van veranderingen in het klimaat of veranderend overheidsbeleid.