Skip to Content

“Wij zijn het met Aalbersberg eens dat misdaad niet mag lonen”, zegt Roelof Visscher, hoofd van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit (CBV) van het Verbond. “Dat is ook het Verbondsbeleid ten aanzien van verzekeringscriminaliteit. Fraude is een misdrijf. Wie een ander schade toebrengt door crimineel handelen, moet de rekening daarvoor betalen. Beslag leggen op de goederen van verzekeringscriminelen is een effectieve manier om hen op te laten draaien voor de schade die ze hebben veroorzaakt.”

Mes snijdt aan twee kanten
Aalbersberg zegt verder dat in de strijd tegen fraude veel winst kan worden geboekt door meer en betere samenwerking tussen verzekeraars enerzijds en politie en justitie anderzijds. Hij ziet wel wat in een gezamenlijke omgeving, fysiek of digitaal. “Ik vraag me al langer af waarom we niet tweehonderd fraudecoördinatoren, tien rechercheurs en één officier van justitie bij elkaar zetten in één kantoor.”

Visscher ziet dit voorstel “als het spreekwoordelijke mes dat aan twee kanten snijdt”. “Het biedt verzekeraars directe toegang tot het strafrechtelijk apparaat en biedt de politie toegang tot de expertise van een hele branche.” Zo’n samenwerking leidt volgens hem tot een nog gerichtere aanpak van verzekeringsfraude en voorkomt dat fraudezaken op de plank belanden omdat andere misdrijven voorrang verdienen.

Geen slachtofferloos delict
Ook in algemene zin waardeert het Verbond de oproep van Aalbersberg. Visscher: “Bij onze leden zijn enkele honderden medewerkers zeer actief in hun strijd tegen verzekeringscriminelen. Dan is het prettig te weten dat er ook bij de politie specifieke aandacht is voor de aanpak van dit soort criminaliteit. Verzekeringsfraude is immers geen slachtofferloos delict maar schaadt de verzekeraars en uiteindelijk alle bonafide verzekerden.” Hij wijst erop dat verzekeraars en de politie op steeds meer criminaliteitsthema’s constructief overleg voeren.

Het CBV ondersteunt verzekeraars bij de aanpak van fraude en andere vormen van verzekeringscriminaliteit. Het aantal fraudeonderzoeken dat verzekeraars bij het centrum meldden, steeg vorig jaar met 21 procent.

Interview Verzekerd!