Skip to Content

Alle ondertekenaars pleiten ervoor dat de overheid toestaat dat er particuliere beveiligers meevaren op schepen in gebieden waar piraten actief zijn. Nu worden schepen nog beveiligd door militairen, maar daar zitten grenzen aan. Bijvoorbeeld omdat niet alle landen het op- en afstappen van de zwaar bewapende militairen in hun havens accepteren. “Oplossing is het toestaan van particuliere beveiligers. Daarvoor ligt inmiddels ook een beleidsstandpunt, maar dat wordt pas in juni besproken. Belangrijkste boodschap van de brief is dan ook dat er urgentie moet komen voor het onderwerp”, licht Weurding toe.

Rol verzekeraars

Hoewel reders het meeste belang lijken te hebben bij die boodschap – zij willen hun personeel immers veilige arbeidsomstandigheden bieden – zijn ook verzekeraars erbij gebaat. “Als een lading wordt gestolen, of werknemers gewond raken of zelfs overlijden, komen verzekeraars in beeld om de schade af te handelen. Schepen kunnen even niet varen, of lopen vertraging op omdat ze een omweg moeten nemen.” Uiteindelijk kan dat ervoor zorgen dat schepen ‘omvlaggen’ naar andere landen waar private beveiliging wel is toegestaan. “Dat is slecht voor onze transportsector, transportverzekeraars en economie. Maar daar lopen we niet op vooruit – er is wat aan te doen. Dat brengen we met deze brief nogmaals onder de aandacht.”