Skip to Content

Verzekeraars registeren schadeclaims in een gezamenlijke database die wordt beheerd door Stichting CIS (Centraal Informatie Systeem). Met deze CIS-database kunnen verzekeraars misbruik tijdens de acceptatie van nieuwe klanten constateren en controleren of de klant eerlijk is over zijn schadeverleden. Kassa toonde tijdens de uitzending echter aan dat sommige verzekeraars meer zaken dan alleen schadeclaims in de database registreren of de database voor andere doeleinden gebruiken.

Alleen claims
Weurding was in de studio van Kassa duidelijk over wat er in de database mag staan: “Een schadeafhandelaar van een verzekeraar zet u alleen in de database als u een claim indient. Niets meer en niets minder”. Daarnaast benadrukte Weurding dat de data volgens de gebruikersprotocollen van Stichting CIS alleen gebruikt mogen worden om te controleren of een klant eerlijk is over zijn schadeverleden. “Bij de acceptatie mogen verzekeraars niet blind varen op CIS-data. Ze moeten verder kijken dan hun neus lang is en transparant zijn naar de klant over hun afwegingen.”

Communicatie
Verder stelde Kassa dat klanten onvoldoende weten over de collectieve claimdatabase. Weurding: “Verzekeraars informeren op verschillende plekken, zoals in hun polisvoorwaarden en schadebrieven, over het registreren en het raadplegen van de CIS-database. Ik neem de signalen van de klanten die u gesproken heeft zeer serieus en ga met de Stichting CIS en de verzekeraars het gesprek aan om de communicatie te verbeteren.”