Skip to Content

In bijna alle andere Europese landen mogen beveiligers al gewapend aan boord van zeeschepen meevaren. Dat is wel zo veilig, want ondanks het goede werk van Defensie, kunnen niet alle Nederlandse zeeschepen door de marine beveiligd worden. Daarvoor zijn er niet genoeg vessel protection detachments (VPD), speciale teams van de marine aan boord. Bovendien zijn de VPD’s veel duurder dan private beveiligers. Dat kunnen reders niet altijd opbrengen. Nederland is een uitzondering in het niet toestaan van bewapende private beveiliging en dat levert problemen op in een sector die bij uitstek internationaal is. Het verzekeren van bemanning tegen kidnapping en piraterij is eenvoudiger wanneer de bemanning goed beveiligd is.

Overigens vonden in 2014 nog maar weinig kapingen plaats, maar het risico op piraterij blijft sterk aanwezig. Zeker rondom de West-Afrikaanse landen hebben piraten het steeds vaker gemunt op de lading aan boord van een schip. Die wordt bij een gijzeling gestolen, waarbij de bemanning van het schip het vaak moet ontgelden.