Zo'n event datarecorder (EDR), die in de meeste nieuwe auto’s al standaard wordt ingebouwd, registreert gegevens in de seconden vlak voor en tijdens een verkeersongeluk. Het afwikkelen van de schade en het beantwoorden van de schuldvraag zou er veel makkelijker door worden, stellen verzekeraars in het vandaag gepubliceerde position paper over voertuigdata, getiteld ‘De klant aan het stuur’.
Geen spionagekastje
Het Verbond benadrukt dat een EDR geen ‘spionagekastje’ is, maar alleen steeds de laatste acht seconden opneemt van waar de auto rijdt, hoe de auto rijdt en wat de ongevalsomstandigheden zijn. Oudere informatie wordt voortdurend gewist. In een toelichting in het Radio 1 Journaal en bij BNR noemt Verbondsdirecteur Leo De Boer de politie als de aangewezen partij om te bepalen wat er met de data gebeurt. “De politie leest de data uit en levert die door aan verzekeraars. Dat is niks nieuws; verzekeraars krijgen nu ook het proces verbaal dat na een ongeval wordt opgemaakt. Door met EDR-data te werken, win je enorm aan snelheid en efficiency. Het is niet zo dat wij al die data opslaan of dat er bij ons een grote server gaat draaien.”
In een reactie laat de politie in NRC weten dat de informatie niet meer is dan een aanwijzing voor hoe een ongeluk is gebeurd. “Je moet nog altijd getuigen spreken om te begrijpen waarom iets gebeurde”, zegt een politiewoordvoerder, die positief is over een verplichtstelling maar wel naar een vaste standaard toe wil die voor alle automerken geldt.
Krankzinnig veel data
Het pleidooi van het Verbond voor een verplichte ‘zwarte doos’ is een van de onderdelen van het position paper over voertuigdata. Verzekeraars roepen daarin ook op tot een maatschappelijk debat over het eigenaarschap van de data. Los van de EDR verzamelen auto’s in toenemende mate ongemerkt steeds meer data over bijvoorbeeld het verkeer, het rijgedrag van de bestuurder en de prestaties van de auto. “Auto’s genereren krankzinnig veel data en consumenten zouden zich moeten afvragen waar die blijft en wat ermee gebeurt”, aldus Leo De Boer.
Nu is het zo dat autofabrikanten over die data beschikken en ze - vaak tegen betaling - delen met wie zij willen. Tesla verzamelde vorig jaar bijvoorbeeld per dag 4 terabyte aan data van alle Tesla’s die rondrijden, stelt het Verbond in het paper. Verkoop van die data leverde de fabrikant in 2017 het mooie extraatje van 2 miljard dollar op. De Boer: “Wij vinden dat de klant hier aan het stuur moet zitten en op z’n minst toestemming moet geven.”
- Lees ook het persbericht dat het Verbond vandaag verstuurde rondom de verschijning van het position paper
- Onder meer de Telegraaf, NRC en de NOS besteedden vanochtend uitgebreid aandacht aan het onderwerp
- Meer informatie over Voertuigdata staat op de speciale themapagina