Bijzonder product: de Allrisk Annuleringsverzekering, waarbij je zelf je reden voor annuleren mag kiezen
Meest geclaimde item: de bril
Dagelijkse praktijk: hoge zorgkosten in Zuid-Amerika, aardbevingen en stakingen
‘Voor liefhebbers - door liefhebbers’. Dat is de merkbelofte van De Europeesche. En klanten merken dat volgens commercieel directeur Joyce Burkens. “Er werken bij ons ervaringsdeskundigen. We hebben zelf ook een boot of caravan en zijn enthousiaste wereldreizigers. Snappen dat reizen om emotie gaat.”
Die emotie maakt de reisverzekering anders dan ‘gewone’ schadeverzekeringen. “Mensen hebben het hele jaar naar de reis toegeleefd. En vervolgens zijn ze in een ongewone omgeving en voelen ze zich kwetsbaar. Zekerheid bieden is dan heel belangrijk.” De Europeesche zorgt daar onder meer voor vanuit hun eigen passie en dat merken mensen. “We kijken vanuit verzekeringstechniek naar onze producten, maar we vragen ook onze eigen liefhebbers of zij gelukkig worden van de dekkingen en of de eisen die we stellen echt logisch zijn. Pas als het antwoord ‘ja’ is brengen we het product naar de markt. Zo is bij ons off-piste skiën wel verzekerd omdat we zelf weten dat dit iets toevoegt aan je wintersport. Ook in de informatie die we met hen delen is onze ervaring terug te zien. We kennen de leuke kanten en de risico’s, en delen dus zowel de inspirerende motorreisverhalen als de bootschade top 10 en preventietips.”
Verzekering checken
Meest geclaimde item bij De Europeesche is al jaren de bril, maar in de top 10 zijn wel verschuivingen zichtbaar. “We zagen eerst de opmars van de digitale camera, maar door de smartphone zakt die nu weer wat. En op de wintersportverzekering zien we sinds dit jaar de helmcamera opkomen.” Schadebedragen variëren van honderd euro voor een zonnebril tot tienduizenden euro’s voor medische kosten en repatriëring. “Juist die extreme bedragen maken een reisverzekering zo waardevol”, legt Burkens uit. Gelukkig hebben de meeste Nederlandse vakantiegangers een reisverzekering. Maar onderverzekerd zijn ze soms nog wel. “Bijvoorbeeld omdat je reisgedrag of gezinssamenstelling is veranderd.” Belangrijkste tip is dan ook de verzekering voor vertrek te checken.
Niet pinnen in Griekenland
Ook De Europeesche zelf checkt wat af. “We zijn een seizoensbedrijf en dus ingesteld op pieken en dalen. Voor calamiteiten hebben we een calamiteitenplanen we blijven natuurlijk op de hoogte van wat speelt in de wereld. We hebben veel calamiteiten gehad, maar de financiële onrust rondom Griekenland was bijvoorbeeld weer een vreemde eend in de bijt. Mogelijke gevolgen waren onbekend: van niet kunnen pinnen tot rellen. Maar de vakantieganger zou er ook helemaal geen last van kunnen hebben. Dat soort dingen houden we in de gaten en daar spreken we intensief over. Uiteindelijk kun je nooit op routine varen en moet je altijd inspelen op behoefte van de klant. Die moeten kunnen genieten van een welverdiende vakantie!”