Skip to Content

Serie over digitale toegankelijkheid

Internet is onmisbaar voor verzekeraars. Consumenten oriënteren zich online via vergelijkingswebsites of ze zoeken gericht naar informatie. Daarnaast worden producten vaker online afgesloten en worden schades via websites of apps ingediend. Ook het contact met klanten verloopt steeds meer digitaal.
Maar dat is niet voor iedereen even makkelijk. Probeer maar eens met andere ogen naar een website te kijken. Te veel focus op beeld werkt niet en het invullen van een Captcha is helemaal een ramp voor visueel beperkten. Het is belangrijk dat verzekeraars aan de slag gaan met digitale toegankelijkheid en daarom organiseert het Verbond op 6 juni een event. Tot die tijd publiceren we een reeks van artikelen, waarin we stilstaan bij de verschillende aspecten. We trappen af met het verhaal van Tom Hessels. 


Hessels is 68 jaar en al vanaf zijn geboorte visueel beperkt. Hij heeft zowel de lagere als de middelbare school bij een blindeninstituut doorlopen, maar de hogere opleidingen volgde hij in het reguliere onderwijs. “Ik ben opgeleid tot programmeur en systeemanalist en al vanaf 1972 met computers bezig.”
Sinds 2002 is Hessels betrokken bij de stichting Accessibility. In eerste instantie om te helpen met het testen van websites, maar intussen doet hij veel meer. “Ik ben een keer gevraagd om een presentatie te geven over het belang van toegankelijkheid. Dat bleek goed te werken, ook omdat ik mijn persoonlijke verhaal kan vertellen en concrete voorbeelden kan geven.”

Welke (digitale) obstakels komt u zoal tegen?
“Het invullen van online formulieren gaat tegenwoordig best goed. En met mijn ICT-achtergrond kom ik ook bij niet-optimaal toegankelijke formulieren al een heel eind. Maar tegenwoordig verschijnt vaak aan het einde de zogenoemde Captcha (een completely automated public Turing test to tell computers and humans apart) en dat is voor mij echt een crime. Als ik zo’n afbeelding tegenkom, houdt het voor mij op. Datzelfde geldt als de verzendknop niet toegankelijk is. Of wanneer een website niet goed gelabelde buttons of links bevat, dan loop ik ook snel vast. Kan ik het menu niet openen en hoor ik alleen maar: ‘menu, menu, menu’. Er gebeurt dan verder niks. Ik heb immers alleen maar een toetsenbord, geen muis.”

Hoeveel tijd bent u per dag online?
“Veel. Op straat helpt mijn hulphond me, maar ik maak ook veel gebruik van reisplanners zoals de NS app. Daarnaast doe ik al mijn bankzaken zelf met een app. En ken je het Loket passend lezen? Mensen die blind zijn of een leeshandicap hebben, kunnen via dit programma ingesproken boeken, tijdschrift en kranten beluisteren. Ook hiervoor is een app ontwikkeld, waarmee ik de informatie soms sneller in handen heb dan anderen, omdat ik alles direct kan downloaden. En dan communiceer ik ook nog vaak via WhatsApp. Ik kan echt niet zonder mijn smartphone.”

Heeft u wel eens een verzekering online afgesloten?
“Ja, bij de HEMA. Die website is goed toegankelijk. Mijn zorgverzekering loopt bij IZZ en die website is redelijk toegankelijk, hoewel die pas wel vastliep bij het openen van een factuur. Ik kwam er wel uit, maar als ik eerlijk ben, kan ik nog niet juichend zijn over de websites van verzekeraars.”

Wat is uw belangrijkste boodschap voor verzekeraars op 6 juni?
“Ik neem ze die dag even mee naar mijn wereld. Als ze mijn verhaal missen, missen ze ook klanten. Als er maar één verzekeraar honderd procent toegankelijk is, kloppen alle mensen met een beperking bij die ene aan. Maar als alle verzekeraars toegankelijk zijn, hebben ze keuze. Dezelfde keuzemogelijkheden als alle andere Nederlanders. En dat wordt hoog tijd. Ik ben ervan overtuigd dat het verzekeraars echt iets oplevert, als zij goed toegankelijk zijn.”