Om een beetje in te komen, vertelde gastdocent Peter Geene over zijn werk als schade-expert bij NN Group. Een goede zet, want Peter heeft legio praktijkvoorbeelden van risico’s die komen kijken bij het verzekeren van een auto. Risico’s waar de studenten voorafgaand aan deze dag écht niet bij stil hebben gestaan. “Het risico begint eigenlijk al voordat je wegrijdt, namelijk diefstal en brand. Maar er zijn nog veel meer risico’s die , soms veel, impact hebben op de verzekeraar…”
Student over verzekeren:
“Ik ken de verzekeringswereld eigenlijk niet, dit is nieuw voor mij.”
Halfjaar stilstaan
Peter gaat van start: “De gevolgen van extreem weer zoals hevige hagelbuien die schade veroorzaken aan veel, soms wel honderden, voertuigen tegelijk. Mensen die opzetaanrijdingen claimen en dus frauderen. Jonge automobilisten in snelle auto’s die ongelukken veroorzaken. Nieuwe automerken als BYD of Xpeng waarvan de onderdelen duur of niet leverbaar zijn, waardoor auto’s soms een halfjaar of langer wachten op reparatie. De kosten voor vervangende auto’s komen dan geregeld voor rekening van de verzekeraar.” Hij gaat verder: “Diefstal zonder braakschade van dure auto’s met keyless entry-systemen. Ook een gigantisch risico is het verzekeren van de meest gestolen auto van Nederland, de Toyota RAV4. En wat denk je van de ongelukken die worden veroorzaakt met opgevoerde fatbikes?” De vraag is dan: kunnen of willen verzekeraars dat nog verzekeren? En welke maatregelen kunnen ze nemen om deze grote risico’s te verkleinen?
Op onderzoek uit
In vijf groepen doken de studenten vervolgens in de wereld van risico’s en maakten risico- en omgevingsanalyses. Welke risico’s zijn er? Wat is de kans dat het gebeurt? Welke impact hebben ze? En wie zijn er allemaal bij betrokken? De conclusie: er zijn veel risico’s. En er zijn veel verschillende partijen bij betrokken zoals consumenten, wetgevers, schade-experts, acceptanten, politie en justitie, juristen, medici in geval van letselschade. En ga zo maar door.
Student over verzekeren:
“Als ik aan een verzekeraar denk dan denk ik aan zekerheid, maar eigenlijk ook aan de kleine lettertjes. Dat er altijd wel iets te vinden is waarom het niet is verzekerd.”
Wat kunnen verzekeraars dan doen om die risico’s te verkleinen? In de korte tijd die de studenten vandaag hadden, was dat best een pittige opgave. Toch werden een paar creatieve oplossingen gepresenteerd. Bijvoorbeeld voor het risico van afleiding door je mobieltje in de auto. Maatregel? Stel een mobielhouder verplicht. Of neem het risico van jonge bestuurders in snelle auto’s. Maatregel? Een verplichte rijvaardigheidstraining voor jongeren. Tot slot het risico van leveringsproblemen van auto-onderdelen voor elektrische auto’s. Maatregel? Korting op de premie door de aanvullende voorwaarde van een extra wachttijd op eigen risico.
Student over verzekeren:
“Als ik aan verzekeraars denk, dan denk ik aan risico’s. Niet per se negatief. Maar ik ga stagelopen bij Coolblue. Ik woon in Rotterdam, dus dat is lekker dichtbij.”
Tijd voor stage
Over een maand beginnen deze studenten met hun eerste stage tijdens deze hbo-studie. Dat betekent vier dagen in de week werken en daarnaast studeren. Uit een rondvraag blijkt dat ze aan de slag gaan bij verschillende bedrijven. Van Coolblue, het Nederlands Forensisch Instituut tot een transportbedrijf en accountantskantoor. Eén van deze groep gaat richting de verzekeringssector. “Ik ken de verzekeringswereld wel al, want mijn vader werkt er in. Ik ga ook stagelopen in de verzekeringswereld. Bij In-Staet, een bedrijf in de bouw dat voor bouwverzekeringen samenwerkt met BouwGarant.”
Insurance Challenge
Naast gastcolleges en challenges op hogescholen en universiteiten, organiseert de werkgroep Onderwijsprofilering van het Verbond ook Insurance Challenges. Een groep studenten is dan een dag op bezoek bij een verzekeraar om een verzekeringsvraag op te lossen. Meer weten? Neem dan contact op met onze collega Richard Roelevink.