Skip to Content

De Stichting Salvage biedt namens Nederlandse brandverzekeraars hulp na een calamiteit en moest de eerste dagen van maart alle zeilen bijzetten om de meldingen te kunnen verwerken. Reinders: “Normaal gesproken krijgen we gemiddeld zo’n veertien meldingen per dag, maar begin maart liep de teller op tot maar liefst 70 meldingen op één dag.”
In totaal kreeg Salvage in de eerste vier dagen van maart 220 meldingen, terwijl dat er normaal gesproken nog geen vijftig zijn.

Waterschade
“We hebben vooral veel meldingen van waterschade binnengekregen”, vertelt Reinders, die benadrukt dat de voorjaarsvakantie ook een flinke duit in het zakje heeft gedaan. “Ik heb veel meldingen voorbij zien komen waarop ‘niet aanwezig’ of ‘op vakantie’ stond. En huizen, maar ook bedrijven die niet optimaal verwarmd zijn, zijn bij strenge vorst nu eenmaal extra kwetsbaar voor schade. Naast het feit dat niet iedereen even goede voorzorgsmaatregelen neemt als hij een week weggaat, is de kans sowieso groter dat je met gesprongen leidingen te maken krijgt als de vorst met harde oostenwind gepaard gaat, zoals nu het geval was.”

Brandschade
Reinders is blij dat Salvage het aantal meldingen goed heeft kunnen oppakken, aangezien januari en februari ook al drukker waren dan anders. In januari heeft Salvage zeventien procent meer meldingen gekregen als gevolg van storm- en waterschades. Februari was dertien procent drukker dan vorig jaar en heeft met name voor een piek in de brandschades gezorgd. “Het klinkt misschien gek, maar wij zien bij strenge vorst vaak een piek in de brandschades. Hoe dat komt? Het is dan droger weer, mensen stoken harder en we zien het aantal kachelbranden direct toenemen. Ook kortsluiting is dan een veel voorkomende oorzaak.”

Stichting Salvage in cijfers
In 2017 heeft de Stichting Salvage in totaal 4.893 meldingen (dat wil zeggen: een oproep via de alarmcentrale van de brandweer) ontvangen. Dat is 18,5 procent meer dan in 2016 en die stijging wijdt directeur Brenda Reinders vooral aan de uitbreiding van het werkterrein van Salvage. Sinds 2017 komt Salvage niet alleen meer na brand in actie, maar ook na water- en stormschade en uit een evaluatie eind vorig jaar blijkt dat die inzet zeer zinvol is. Zo pakt de uitvoering van bijvoorbeeld een snelle droging erg positief uit en beperkt het ook nog eens de kosten. In het afgelopen jaar hebben de 130 schade-experts die als Salvage-coördinator werken, in totaal 16.192 mensen geholpen. Die gedupeerden waarderen de hulpverlening van Salvage al jaren met een hoog cijfer. In 2017 was dat gemiddeld een 8,8.