De Stichting Salvage biedt namens Nederlandse brandverzekeraars hulp na een calamiteit en moest de eerste dagen van maart alle zeilen bijzetten om de meldingen te kunnen verwerken. Reinders: “Normaal gesproken krijgen we gemiddeld zo’n veertien meldingen per dag, maar begin maart liep de teller op tot maar liefst 70 meldingen op één dag.”
In totaal kreeg Salvage in de eerste vier dagen van maart 220 meldingen, terwijl dat er normaal gesproken nog geen vijftig zijn.
Waterschade
“We hebben vooral veel meldingen van waterschade binnengekregen”, vertelt Reinders, die benadrukt dat de voorjaarsvakantie ook een flinke duit in het zakje heeft gedaan. “Ik heb veel meldingen voorbij zien komen waarop ‘niet aanwezig’ of ‘op vakantie’ stond. En huizen, maar ook bedrijven die niet optimaal verwarmd zijn, zijn bij strenge vorst nu eenmaal extra kwetsbaar voor schade. Naast het feit dat niet iedereen even goede voorzorgsmaatregelen neemt als hij een week weggaat, is de kans sowieso groter dat je met gesprongen leidingen te maken krijgt als de vorst met harde oostenwind gepaard gaat, zoals nu het geval was.”
Brandschade
Reinders is blij dat Salvage het aantal meldingen goed heeft kunnen oppakken, aangezien januari en februari ook al drukker waren dan anders. In januari heeft Salvage zeventien procent meer meldingen gekregen als gevolg van storm- en waterschades. Februari was dertien procent drukker dan vorig jaar en heeft met name voor een piek in de brandschades gezorgd. “Het klinkt misschien gek, maar wij zien bij strenge vorst vaak een piek in de brandschades. Hoe dat komt? Het is dan droger weer, mensen stoken harder en we zien het aantal kachelbranden direct toenemen. Ook kortsluiting is dan een veel voorkomende oorzaak.”
Stichting Salvage in cijfers |