Skip to Content

Stichting Salvage is een organisatie die namens Nederlandse brandverzekeraars optreedt na een calamiteit. Speciaal opgeleide coördinatoren bieden persoonlijke hulp, bijvoorbeeld door adviezen te geven of een hotelovernachting te regelen. De coördinatoren proberen verder de schade te beperken door het veiligstellen van elektronica, bluswater weg te zuigen en gaten in dak of pui af te dichten.

Noodzakelijke spullen

In Nijmegen kregen de – uiteindelijk – drie salvagehulpverleners een extra opdracht: sommige bewoners van het woonzorgcomplex gebruiken medicijnen of hebben protheses. Belangrijk om die snel weer tot hun beschikking te hebben. Bij de eerste opvang van mensen die niet naar het ziekenhuis hoefden zijn daarom zoveel mogelijk gegevens van de gedupeerden genoteerd, waaronder direct noodzakelijke eigendommen. Later op de dag konden die spullen al uit de appartementen worden gehaald. Om bewoners en familieleden een plek te bieden waar zij met vragen en verhalen terechtkunnen heeft Stichting Salvage een portocabin bij het woonzorgcomplex neergezet. Hier kon iedereen de eerste dagen na de brand terecht.

Toegevoegde waarde

Een jaar geleden al vertelde een van de coördinatoren van de stichting over het belang van hun aanwezigheid. “Onze toegevoegde waarde is dat we echt aandacht kunnen hebben voor de gedupeerden, en hen zorgen uit handen nemen. De brandweer heeft immers als eerste taak de brand op een veilige manier te blussen.” De coördinatoren hebben bij hun taak veel vrijheid, bijvoorbeeld om beslissingen te nemen over maatregelen om de schade te beperken. Alleen bij omvangrijke werkzaamheden is er afstemming met de verzekeraar. Gevolg is dat zij vaak snel kunnen handelen. “Belangrijk: eerst zorgen dat de slachtoffers veilig zijn.” Lees meer over Stichting Salvage.