Feiter: “De sterke stijging van het aantal verkeerdoden in 2022 is slecht nieuws. Achter deze stijging gaat ongelofelijk veel leed schuil. Maar dat geldt ook voor de meer dan 100.000 slachtoffers die jaarlijks op de Eerste Hulp belanden, zo benadrukt Feiter. Ze ziet twee trends die haar nog meer zorgen baren: de toename van het aantal ongelukken van ouderen met elektrische fietsen. “Waarom geen fietshelm, die (beter) beschermt tegen letsel? Maar ik denk daarbij ook aan slimme fietsen. Waarom bijvoorbeeld geen ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) in de fiets?” Bij auto’s zien verzekeraars dat een slim systeem de kans op een ongeval met twee-derde verkleint, de letselschade daalt met 50 procent. “Het versneld moderniseren van het wagenpark maakt onderdeel uit van de oplossing. Maar bij de elektrische fiets staat dit helaas nog in de kinderschoenen.” Diezelfde slimheid trekt Feiter door naar de handhaving: “Iedereen weet dat de nodige gedragsverandering niet vanzelf gaat. Tegelijkertijd is de politiecapaciteit beperkt. We moeten nu aan de slag met innovatievere manieren om te handhaven. Hoe kunnen we de nu lopende pilots sneller opschalen en er samen van leren?”
Steeds meer voertuigen op de weg
De tweede trend ziet op de toename van licht elektrische voertuigen: “Goed voor de verduurzaming van mobiliteit. Maar deze ontwikkeling heeft ook een keerzijde: het betekent meer soorten voertuigen op de weg met meer verschillende snelheden. “Maar”, zo benadrukt Feiter “ook meer niet-toegelaten modellen op de weg en meer ‘opvoersetjes’ om de snelheid verder te verhogen. En dat allemaal op het fietspad? Als je daarmee een ongeval veroorzaakt ben je niet verzekerd, ook niet via de aansprakelijkheidsverzekering. Dit betekent dat je zelf moet opdraaien voor de (letsel)schade die je hebt veroorzaakt. En dat kan flinke financiële gevolgen hebben. Het is belangrijk dat mensen zich hiervan bewust zijn en dat er snel duidelijke regels komen.”
Volgens het CBS vielen er in 2022 737 verkeersdoden, dit is het hoogste aantal sinds 2008.